BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Save the Children (MHPSS Advocacy and Program Advisor C.J. Scheffer)
Plaats Den Haag
Datum 14 april 2022

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland wordt door de internationale gemeenschap aangemerkt als voortrekker op geestelijke gezondheidszorg en psychosociale steun (MHPSS) in noodhulp en vredesopbouw, vanwege de grote kennis en ruime ervaring die ons land heeft in combinatie met de aandacht die overheid en maatschappelijke organisaties daaraan geven. Er zijn internationale afspraken gemaakt over integratie van MHPSS in crisissituaties. Nederland heeft eind 2019 de Declaration Mind the Mind Now geïnitieerd en onderschreven. Daarnaast heeft Nederland het Copenhagen Action Plan onderschreven, de MHPSS Resolutie van de Rode Kruis Rode Halve Maan Beweging aangenomen en zich gecommitteerd aan diens Psychological First Aid Pledge. Nederland heeft aan verschillende punten opvolging gegeven, maar de inzet moet worden opgeschroefd om impact te maken.
Internationaal blijft politieke druk noodzakelijk om aandacht voor dit onderwerp niet te laten verslappen en om steviger inzet te bestendigen. Zo werd MHPSS pas echt goed geïntegreerd in versie 2.0 van het Global Humanitarian Response Plan (GHRP) op de COVID-pandemie, na internationale druk o.a. van Nederland. Nederland steunt de plannen uit de internationale MHPSS conferentie in Parijs (2021), die de nodige stappen belicht richting de volgende conferentie in Italië in 2022. De plannen omvatten een jaarlijks terugkerende internationale bijeenkomst met beleidsmakers en praktijkbeoefenaars om ontwikkelingen en uitdagingen rond MHPSS te inventariseren. Nederland heeft een aanjagende rol om de ontwikkelingen nauw te volgen en extra inzet te bevorderen.
Met de opgedane kennis en reputatie van Nederland op MHPSS is Nederland goed gepositioneerd om een aanjagende rol te blijven vervullen. Wij vragen dan ook dat Nederland MHPSS als prioriteit in noodhulp behoudt, zoals vastgelegd in het regeerakkoord, en deze plannen uitbreidt naar vredesopbouw en ontwikkelingssamenwerking. MHPSS is een mensenrecht, omdat het levens redt in noodsituaties, en essentieel is voor herstel, vredesopbouw en ontwikkelingswerk op de lange termijn. Wij verzoeken Nederland daarbij haar leiderschapspositie en commitment om internationaal samenwerking met andere landen, donoren en actoren, zoals de Wereldbank, WHO, NGOs, het Rode Kruis, UNICEF en UNHCR blijvend te versterken en te beïnvloeden. Uiteindelijk draagt dit bovendien bij aan de SDGs (met name SDGs 3, 4, 5 en 16), klimaat adaptatie- en mitigatie en daarmee samenhangende migratie en noodzaak tot duurzame opvang en oplossingen.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

1. Nederland kan haar sterke samenwerking met UNOCHA inzetten voor het structureel opnemen van MHPSS in Rapid Needs Assessments, MHPSS financiering te traceren in de Financial Tracking System en de IASC RG voor MHPSS te continueren. Dit is noodzakelijk om kwaliteit van MHPSS in OS te garanderen. Het gebruik van standaard indicatoren die gecontextualiseerd kunnen worden, zoals vastgelegd in de IASC M&E Toolkit, is nodig om de impact van MHPSS programmering op alle niveaus te meten. Met alle beschikbare expertise kan Nederland een essentiele rol spelen in het ontwikkelen van mechanismen die de kwaliteit van diensten, en stappen om die te versterken, bijhouden.
2. Het innovatieve Dutch Surge Support System heeft geleid tot deployments naar nationale MHPSS Werkgroepen die een kwalitatieve en goed gecoördineerde response mogelijk maken. Dit dient te continueren waarbij ook de opgedane kennis en vaardigheden in andere contexten ingezet worden. Door mogelijkheden te creeëren waarbij Nederlandse experts zich specialiseren in MHPSS in noodhulp- en ontwikkelingssituaties kan expertise vanuit Nederland bovendien ingezet worden voor MHPSS coordinatie en programmering. Het netwerk dat Nederland heeft opgebouwd is een uitgelezen kans om relevante partijen bij elkaar te brengen.
3. De Global Health Strategie biedt een uitgelezen kans om samenwerking, verbinding en beleidscoherentie tussen sectoren en contexten verder te bewerkstelligen, door niet alleen de link te maken tussen mentale en fysieke gezondheid, voeding en veiligheidskwesties, maar ook binnen de betrokken ministeries. Daar waar VWS een aanjagende rol zal hebben in de ontwikkeling van de strategie, dient de minister van BuHaOS ervoor te zorgen dat de verbinding nationaal en internationaal en departementele samenwerking accuraat tot stand komt.
4. Bestaande richtlijnen en standaarden dienen versterkt, breed erkend en beter nageleefd te worden om de effectiviteit van programmering, lobby en communicatie te verbeteren. Nederland heeft een belangrijke rol in het promoten van de erkenning bij overheden en doorontwikkelen van richtlijnen in standaarden middels oopgedane expertise. Deze standaarden voor MHPSS binnen alle sectoren dienen o.a. de implementatie van de Minimum Service Package en bouwen voort op bestaande IASC richtlijnen.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
1. Voor MHPSS is gemeenschaps / community-based ontwikkeling en implementatie essentieel. Lokale actoren moeten een leidende rol krijgen gezien de gevoeligheid omtrent MHPSS, een onderwerp waar veelal nog taboe op rust en de noodzaak om de vaak meer westers-gerichte benadering en interventies nauw af te stemmen op de lokale context. Nederland is gecommitteerd aan localisatie, maar dient meer durf te tonen waar het gaat om het delen van de risico’s en bereid te zijn verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele financiële risico’s.
2. Tijdens de Third High Level Meeting van de VN in 2018 is vastgesteld dat er een sterk verband bestaat tussen geestelijke gezondheid en niet-overdraagbare ziekten en aandoeningen, zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten en drugsmisbruik. De impact op vroegtijdige morbiditeit en de invloed op het functioneren en de kwaliteit van leven is enorm. Dit zet de economische groei en welvaart van landen onder druk, met name door productiviteitsverlies op zowel individueel als maatschappelijk niveau. Mensen met psychische aandoeningen lopen een grotere kans om vroegtijdig het voltijds onderwijs te verlaten en psychische gezondheidsproblemen op het werk dragen bij tot een lagere productiviteit en een hoger absenteïsme; ook het risico op werkloosheid is veel groter.
Nederland moet de moed hebben om de uitgaven voor geestelijke gezondheid te verhogen tot ten minste 10% van het totale gezondheidsbudget, zodat in 2030 de uitgaven voor geestelijke gezondheid even hoog zijn als de uitgaven voor lichamelijke gezondheid. Deze toewijzing mag niet ten koste gaan van andere relevante sectoren.
Nederland dient te pleiten voor verhoging van wereldwijde steun voor geestelijke gezondheid tot ten minste 1 miljard dollar per jaar tegen 2030. Dit financieringsniveau zou een minimumnorm mogelijk maken voor geestelijke gezondheid en psychosociale steun in humanitaire en conflictsituaties, alsook in ontwikkelingssamenwerking.
3. Nederland dient haar ambities vast te leggen in een strategisch framework op MHPSS die geldend is voor focuslanden van de overheid, ambassades en missies.Middels afspraken of wetgeving, dient de Minister in reguliere parlementaire sessies verslag te doen van de commitment, beleidscoherentie tussen sectoren en contexten, uitgaven en knelpunten. Hierbij volgt Nederland het voorbeeld van de US MINDS Act, waarbij MHPSS wordt gezien als voorwaarde voor human development en effectieve inzet van ODA.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

Deze input voor de BHOS beleidsnota is ingediend namens de leden van de MHPSS Coalitie: ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum, Cordaid, HealthNet TPO, IFRC Reference Centre for Psychosocial Support, Nederlandse Rode Kruis, Save the Children Nederland, UNICEF Nederland en War Child Holland.

Wij waarderen uw ambitie om de stem van het maatschappelijk middenveld mee te nemen in het vormgeven van uw beleid. Wij willen u daarom graag uitnodigen voor een rondetafel samen met uw medewerkers om gezamelijk invulling te geven aan bovenstaande punten. Wij willen u daarmee ook graag de kans geven om met MHPSS global experts op top posities, waaronder bij de WHO, UNHCR en VU Amsterdam, kennis en ervaring uit te wisselen.

Overige punten kunt u bovendien vinden in de bijgevoegde position paper.

Bijlage