BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Gorinchem
Datum 14 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
Job Booster Nederland BV is opgericht in 2019 door Stichting Woord en Daad. Het doel van de onderneming is het duurzaam bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in midden- en lage inkomenslanden, met een expliciete focus op minderbedeelde en achtergestelde groepen. Dat doet Job Booster Nederland BV door middel van het concept Job Booster Enterprises. Vanuit ons perspectief is het belangrijk dat groene banen voorrang krijgen, bijvoorbeeld door extra ondersteuning van ondernemers die zich op dit vlak bewegen, dmv investeringsfondsen en het creeren van kansen voor deze bedrijven. Voor de digitale transtitie geldt hetzelfde: een voorkeur bij investeringen en stimuleringsfondsen leidt to een grotere 'pull' vanuit dit type bedrijven, die op zijn beurt een effect heeft op werkgelegenheid in deze sectoren, en ook op opleidingen omdat de gevraagde skills zullen moeten worden geleverd door de markt. Job Booster BV, die zich richt op matchmaking tussen vraag en aanbod, is al actief in deze domeinen, in Chad, Burkina Faso, India en de Filippijnen. Meer dynamiek in deze sectoren zal onze betrokkenheid dan ook verhogen.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Dit gaat hand in hand met toegang tot markten, maar vooral ook toegang tot talent uit de landen zelf. Men kan niet ondernemen in landen waar men niet in staat is gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Dit is een van de zaken die Job Booster BV actief oppakt. Investeringen in de opleidingen van jongeren, leer/werk trajecten, stages en afdoende (langlopende) begeleiding vormen in onze ervaring de benodigheden om te slagen in het duurzaam aantrekken van talent. In innovatieve sectoren zoals ICT en 'groene' banen, die ook vaak innovatie gedreven zijn, is dit een uitdaging. Dit is ook vanwege het relatief beperkte vermogen van deze landen zelf om hooggekwalificeerde gediplomeerden te genereren. Het bedrijfsleven heeft hier een taak liggen, die zij uit welbegrepen eigenbelang niet kan laten liggen.

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Baanbemiddeling, matchmaking tussen vraag en aanbod voor werk, begeleiding van jonge ondernemers

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
a). Toegang tot de juiste manieren om goede werknemers te vinden, alsook ondersteuning bij opstarten van bedrijven, on
derhandelen met autoriteiten, aantrekken van lokale investeerders.
b). In onze ervaring is er veel onbekend over de landen in de Sahel, terwijl daar wel een van de zwaartepunten van de ondersteuning van de Nederlandse overheid ligt op het gebied van ontwikkelingssamenwerking