Verhoging boetebedrag dat reiziger verschuldigd is indien hij reist zonder geldig vervoerbewijs.
Reactie
Naam
|
R F
|
Plaats
|
Randstad
|
Datum
|
5 januari 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de ontwerpregeling en toelichting?
Het, binnen redelijke grenzen, verhogen van de boete kan inderdaad zwartreizen ontmoedigen. De agressie tegen NS-personeel zal hierdoor echter niet afnemen. Te vaak handelen zij bovendien verre van de-escalerend, geregeld versterken ze zelfs het escaleren.
Verder is een regeling als drie keer kwijtschelden van boetes voor niet inchecken met een abonnement een klap in het gezicht van de vaste klant. Mensen met een abonnement zijn grootgebruikers en hebben vooraf betaald voor het reizen. Die moet je als klant juist goed behandelen. Al zou ik elke dag niet inchecken, ik heb nog steeds betaald en zolang tijdens controle blijkt dat het abonnement geldig is voor het betreffende traject of station moet dat geen probleem zijn. Hen behandelen als zwartreizers of criminelen vergroot juist de agressie en onbegrip tegenover het NS-personeel.
Behandel de betalende klant fatsoenlijk en creëer zo begrip en draagvlak, misschien zullen wij dan ook iets soepeler zijn met het chronische tekort aan zitplaatsen in de spits en belachelijk hoge uitval- en vertragingsaantallen op een groot aantal trajecten. Zwartreizers zullen er altijd zijn en zullen minder problemen veroorzaken door een deel van het personeel te trainen hoe om te gaan met andere mensen.