Verhoging boetebedrag dat reiziger verschuldigd is indien hij reist zonder geldig vervoerbewijs.

Reactie

Naam M.E.A. Glas
Plaats Utrecht
Datum 23 december 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de ontwerpregeling en toelichting?
Er wordt met name in intercity's zo weinig gecontroleerd op vervoerbewijzen, dat zwartrijden nu rendabel is. De conducteurs zitten vaak te kletsen in de 1e klas, of met de machinist, of ze zitten in het lege machinistenhok aan de achterkant van de trein. NS heeft wel eens geroepen dat conducteurs gastheren zijn en geen controleurs, maar als er controle is geweest wordt de sfeer in een coupé vaak wel beter. De conducteurs zijn nu namelijk ook geen gastheer, ze zijn zoek.
Toch maar de voeten van de bank, of je weet hoe het zit met de overstap of de vertraging.
Boetes verhogen, allà, maar zorg ook dat 95% van de ritten je daadwerkelijk wordt gecontroleerd. Goed voor de sfeer in de trein, en je wéét dat zwartrijden duur is, mensen zullen geen beredeneerde gokjes wagen, en boos worden als het fout uitpakt.