Wet CO2-heffing industrie

Reactie

Naam Stichting Pipeliner (Ir. PJM Rommens)
Plaats Nieuwerkerk ad IJssel
Datum 27 mei 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel CO2-heffing industrie? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Ik ben blij dat er naar jaren dralen een wetsvoorstel ligt dat op een transparante wijze de (verborgen) milieukosten neerlegt daar waar ze horen. Namelijk bij de diensten en producten die de CO2 emissies veroorzaken. Ik zeg bewust niet: bij de industrie. De industrie staat ten dienste van consumenten en burgers.

De CO2 heffing heeft een paar effecten. Enerzijds, en dat is het doel. De industrie gaat efficienter en duurzamer energie benutten. Dat is ook het doel. De kosten van investeringen rekenen ze door aan consumenten. Daar waar de industrie onwillig is, of geen mogelijkheden ziet zal de CO2 heffing ook doorberekend worden aan de consument. Dat is juist goed: juist die zaken met een grote CO2 impact worden duurder. Verborgen milieukosten worden duidelijk. Het gebruik van die diensten en producten zal afnemen. Dit leidt weer tot een lagere CO2 uitstoot. Producten en diensten met een lage CO2 uitstoot blijven of worden goedkoper.

Op dit moment is er een grote groep burgers die het gevoel hebben dat zij alleen kosten dragen van de energietransitie. Dit creeert onnodige weerstand en zal de transitie vertragen. Door de industrie ook NU aan te spreken ontstaat een groter gevoel van rechtvaardigheid. Het is onze gemeenschappelijke opgave.

De huidige crisis laat zien dat het rendement van energie-investeringen afhankelijk is van de olieprijs.. Dat zorgt voor onzekerheden bij investeringen in maatregelen. Een heldere, zekere en transparante CO2 heffing maakt investeringen minder afhankelijk van conjuctuur.


Om de wet effectief te laten zijn; zowel (milieu)technisch als maatschappelijk dient de 2e kamer zich te beraden op directe en volledige helderheid:
- op heel korte termijn invoeren van een co2 heffing.
- subsidies ten behoeve van procesverbeteringen te vervangen door leningen in een revolving fund
- zo min uitzonderingen. Dit maakt de wet lastiger uitvoerbaar, groter risico tot fouten, ondermijning en fraude
- werk tegelijkertijd aan een CO2 heffing op niveau van de Benelux en liefst Europa. Dit creeert exportmogelijkheden van Nederlandse technologie en expertise.