Wet CO2-heffing industrie

Reactie

Naam Technische Universiteit Graz, Sustainable Innovations Academy (dr. Y Krozer)
Plaats Amsterdam
Datum 25 mei 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel CO2-heffing industrie? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
CO2 heffing draagt bij aan economie
VVD Milieuministers hebben in de jaren tachtig van de vorige eeuw strenge eisen ingevoerd om de vermesting van water, verzuring van lucht, vervuiling van bodem en andere grote milieuproblemen aan te pakken hebben concurrentiepositie van de sterke bedrijven juist bevorderd. Deze eisen gaven impuls innovaties waarvan het bedrijfsleven in Nederland nog steeds profiteert, zoals bij export van de watertechnologie en circulaire economie. Bij energieheffing in de jaren negentig nam de toenmalige Milieuminster Alders (PvdA) grote bedrijven in bescherming. Het toenmalige kabinet Kok – Andriessen (PvdA – CDA) stelde de grootverbruikers vrij van de heffing maar voerde die in voor de kleinverbruikers. Veel maatschappelijk weerstand en afkalvende draagvlak voor milieubeheer waren het gevolg. Sindsdien kent Nederland in Europa lage energieprijzen voor de binnenlandse grootverbruikers omdat hun energietarieven van belasting zijn vrijgesteld maar hoge energieprijzen voor de binnenlandse kleinverbruikers omdat ze circa vier miljard euro per jaar aan energiebelasting betalen.
De beschermingsconstructie van grootverbruikers heeft bijgedragen tot zeer matige prestaties van de Nederlandse bedrijven qua energie-efficiëntie en duurzame energie in Europa. Nederland loopt ook achter in het Europese klimaatbeleid. Een prijs op CO2 in het kader van haar klimaatbeleid zal impuls geven aan energie-efficiëntie en duurzame energie. De bedrijfskosten van een CO2 prijs zullen meevallen want de internationaal vooroplopende bedrijven hebben al diverse energiebesparende maatregelen “op de plank”. Meerdere Nederlandse bedrijven maken al jarenlang interne berekeningen bij investeringen en innovaties waarin hoge schaduwprijzen voor CO2 zijn opgenomen. Zo is bij Unilever al ruim twintig jaar geleden de schaduwprijzen van 115 euro per ton CO2 gehanteerd om innovaties op duurzaamheid te toetsen; dit is nu de CO2 heffing in Zweden. Een CO2 prijs zal dus weinig extra kosten zijn en per saldo positieve economische effecten opleveren omdat innovaties in energie-efficiëntie en duurzame energie aantrekkelijk worden. Een CO2 heffing zal hieraan bijdragen als die fors is, politiek zeker en enkele jaren van tevoren aangekondigd waarbij de heffingsopbrengst wordt teruggegeven voor innovaties of lagere belasting op arbeid.

Yoram Krozer, Universiteit Twente (em.) en Technische Universiteit Graz