Wet CO2-heffing industrie

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Tilburg
Datum 27 mei 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel CO2-heffing industrie? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Wij signaleren 3 problemen.

1. de verrekening, a.
De verrekening met voorgaande jaren voor een individueel bedrijf geeft alleen voordeel als dat bedrijf in het verleden de heffing heeft betaald en dus niet de rechten van een ander bedrijf heeft gekocht. Dat wil zeggen dat de verrekening er op voorsorteert dat bedrijven meer uitstoten dan de vrijstelling die ze krijgen. Eigenlijk is de mogelijkheid om binnen een bedrijf te verrekenen een uitnodiging om de doelstellingen pas op het allerlaatste moment, vlak voor 2030, te halen. Tot vlak voor 2030 zullen bedrijven substantieel meer uitstoten dan de vrijstelling (anders is de verrekening niet effectief).

2. de verrekening, b.
Om bedrijven onderling te laten verrekenen is het belangrijk dat er een transparante markt is. Bedrijven moeten weten wat de prijs is waarvoor ze rechten kunnen kopen en verkopen. We weten dat een noodzakelijke voorwaarde is dat er voldoende bedrijven meedoen in de onderlinge verrekening. Daarvoor is het belangrijk dat sommige bedrijven rechten kopen, en andere verkopen. Bedrijven moeten daarom niet intern teveel over de tijd kunnen handelen, dat vermindert namelijk hun deelname aan de handel tussen bedrijven.

3. de hoge vrijstellingen in de jaren 2021-2024.
Het huidige voorstel geeft meer vrijstellingen in de beginjaren dan dat er nodig zijn. Het is mogelijk dat een individueel bedrijf tekort komt, maar dit zal de uitzondering zijn. Dat betekent effectief dat de prijs van rechten zeer laag is, bijna nul. Het betekent ook dat een grote administratie wordt opgetuigd zonder dat het een uitstootreductie geeft, in de eerste jaren. Er gaat geen prikkel uit van een prijs dicht bij nul. Beter is het om de vrijstellingen NIET boven de verwachtte vraag te laten beginnen, maar met een bescheiden heffing te beginnen. Bijv., een prijs van 25 euro voor 2021, 35 euro in 2022, 45 euro in 2023, enz., met een vrijstelling iets onder het niveau van de verwachtte uitstoot. Dat geeft zekerheid aan investeerders in schone technologie dat hun investering zich terugbetaalt.

Juist bij het herstel van de coronacrisis is het belangrijk dat het herstel ‘groen’ is. Als we voorselecteren voor een ‘bruin herstel’ kost dat niet alleen extra geld, maar het levert ook veel politieke druk op om de 2030 doelstellingen later toch te verzwakken. Samenvattend: het huidige voorstel genereert grote politieke en klimaatproblemen over vijf jaar.

Bijlage