Wijziging Ract ivm verbod op enkele typen consumentenvuurwerk
Reactie
Naam
|
Dhr L Steenbergen
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
30 maart 2020
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
Een verbod op F2 enkelschotsbuizen (de zogeheten single shots) en vuurpijlen is vanwege de standaard gevaarzetting van deze producten goed te billijken.
Gezien het prijzige karakter van F3 enkelschotsbuizen en het feit dat voornamelijk juist de kleinere F2 variant gebruikt (misbruikt) wordt door de jeugd, is het specifieke F3 product niet noodzakelijk te verbieden om overlast en misbruik te voorkomen. Daarnaast zijn de F3 single shots juist een prima legale buffer, dat mensen weghoudt van nog een slag grotere F4 professionele shells en mortieren. Zonder het F3 alternatief zal de (zwarte) markt voor F4 shells nog verder groeien.
Een verbod op Nederlands knalvuurwerk in de zin van rotjes is totaal onnodig en zinloos. De kracht en knal van een normaal rotje, zoals men die nu wil verbieden, is dusdanig klein dat het geenszins de huidige oorzaak van schade en overlast is. De veroorzakers zijn juist de buitenlandse knallers, veelal F3 of zwaarder geclassificeerd. Juist het Nederlandse rotje zal geen verkeersbord opblazen, zal geen mensen uit hun slaap houden, zal geen ruit doen sneuvelen, geen vingers afrukken, etc.
Maar wat het wegnemen van het rotje hoogstwaarschijnlijk wel tot gevolg zal hebben: de jeugd zal nog meer zijn vlucht zoeken in nitraten, strijkers, vlinders, cobra's. Er is straks immers geen knalvuurwerk verkrijgbaar in Nederland, terwijl het in de landen om ons heen nog vrij verkrijgbaar is. Het verbieden van een product zal de vraag niet doen afnemen.. Als men dan toch de grens over trekt, zal de gemiddelde jeugd zich tegoed doen aan eerder genoemde illegale varianten op de rotjes... Deze maatregel gaat derhalve zeker weten averechts werken! Daarnaast is het, zoals al geprobeerd te schetsen, totaal geen veroorzaker van de overlast, schade en ongelukken. Daarvoor is het type en gewicht van kruit veel te licht. Het is ook hier juist een goed en relatief veilig alternatief voor de buitenlandse knallers..
Ik hoop dat hier nog eens serieus naar gekeken en over nagedacht gaat worden. De voorgestelde wijziging op het RACT, in deze vorm, zal mijns inziens niet de gewenste verlichting in de problematiek brengen, maar juist een averecht effect hebben.