Diplomamodel mbo

Reactie

Naam Noorderpoort (drs MJA de Jong)
Plaats Groningen
Datum 7 juli 2011

Vraag1

Zijn de eisen die gesteld worden aan het diploma voor u uitvoerbaar?

Op het diploma moeten de kwalificatie, de Crebocode van de kwalificatie, het mbo-niveau, de naam en het nummer van de instelling en de ondertekening worden vermeld. Daarnaast moeten naam, geboorteplaats, geboortedatum en persoongebonden nummer van de examenkandidaat worden vermeld.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie (zoals de leerweg en het kenniscentrum) op het diploma te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van het diploma.
Ja

Vraag2

Zijn de eisen die gesteld worden aan de resultatenlijst voor u uitvoerbaar en geven deze eisen voldoende inzicht in prestaties van de examenkandidaat?

Op de resultatenlijst moeten dezelfde gegevens worden vermeld als op het diploma. Daarnaast moeten op de resultatenlijst ook de kerntaken en de generieke examenonderdelen (voor zover van toepassing) met bijbehorende examenresultaten worden vermeld. Bij Nederlandse taal wordt naast het resultaat ook het referentieniveau, het resultaat op het centraal examen en het resultaat op het instellingsexamen opgegeven. Bij rekenen worden naast het resultaat ook het referentieniveau vermeld. Bij Engels wordt naast het resultaat ook het ERK-niveau (ook wel CEF-niveau genoemd) opgegeven.

Instellingen behouden de mogelijkheid om zelf de lay-out te bepalen en extra informatie op de resultatenlijst te plaatsen. Bij extra informatie is terughoudendheid echter gewenst in verband met de herkenbaarheid van de resultatenlijst. De instelling kan behalve de kerntaken, als extra informatie de bijbehorende werkprocessen met eventueel bijbehorende examenresultaten op de resultatenlijst vermelden.
Het weergeven van resultaten met cijfers of een tienpuntsschaal voor het beroepsgerichte examen (proeves) komt niet overeen met de huidige wijze van scoren. Nu wordt veelal gewerkt met een 2 puntsschaal (voldoende /onvoldoende) of 3 puntsschaal (beginner gevorderd expert of onvoldoende voldoende goed ) in het mbo.
Het voordeel van een driepuntsschaal is dat een beter presterende kandidaat dat terugziet op de resultatenlijst.
Ook is de cesuur in een 2 of 3 puntsschaal goed te benoemen.
Het invoeren van cijfers en gemiddelden brengt veel extra werk (zie reactie van L.Visser van Aventus) levert geen betere resultaten op.


Vraag3

Wat is uw achtergrond? Bent u bijvoorbeeld mbo-docent, mbo-student, ouder van een mbo-student, hbo-docent of werkgever?
stafmedewerker onderwijs met examinering in portfeuille in een roc

Bijlage