Wet educatieve module
Reactie
Naam
|
Lerarenopleider (HvA) (I. Faas)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
6 januari 2022
|
Vraag1
Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Door dit wetsvoorstel wordt de kwaliteit van leraren ondergeschikt gemaakt aan het (zo snel mogelijk) opleiden van meer leraren. Dat is zorgelijk. Zeker in het licht van de grote uitstroom uit het onderwijs van beginnende docenten is het belangrijk dat ze echt pas in het onderwijs belanden als studenten/lio's startbekwaam zijn. Je wil immers niet alleen startende docenten, maar ze ook behouden voor het onderwijs.
* Het beroep van leraar is zwaar: minorstudenten en (als dit wetsvoorstel doorgaat) ook de studenten met een educatieve module - zijn nog niet startbekwaam genoeg voor mavo of onderbouw h/v, terwijl ze daar wel aan de slag mogen. De 30 EC zijn niet voldoende om de studenten pedagogisch én vakdidactisch bij te spijkeren. Ze missen nl. ook de vakdidactische vaardigheden, zoals het construeren van toetsen, PTA's, lessen waarin gedifferentieerd wordt, vakoverstijgende projecten met beoordelingsinstrumenten.
* Ik mis in het voorstel een borging van de landelijke kennisbasis. Voltijd- én deeltijd-tweedegraads-studenten (ook deeltijders die door vrijstellingen in twee jaar klaar zijn) doen nu de landelijke kennistoets (LKT). Studenten van de kopopleiding hoeven deze niet te maken en ook de studenten van de educatieve module hoeven deze volgens dit voorstel ook niet te doen. Geen kwaliteitseisen dus, maar wel de huidige verwantschapstabel afschaffen en meer mogelijkheden voor instroom genereren... Dat lijkt me geen goede ontwikkeling. Als je de instroom versoepelt, moet je juist meer je best doen om de kwaliteitseisen te borgen.
* Als je meer flexibiliteit wil creëren in de (nu nog wettelijk verplichte) verwantschapstabel, dan moet daar een goed alternatief plan liggen om de instroom tussen onderwijsinstellingen aan de hand van een (niet-wettelijk vastgelegde) verwantschapstabel op eenzelfde manier te regelen. Concurrentie tussen onderwijsinstellingen en mogelijk een race-to-the-bottom op het gebied van de instroomeisen lijkt me onwenselijk.
* Ik ben lerarenopleider en zou niet weten hoe ik een student in de tijd van 30 EC moet laten voldoen aan de bekwaamheidseisen van het Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel. Ook niet als deze student zou kunnen aantonen bij binnenkomst dat hij/zij/ze aan voldoende vakinhoud zou(den) voldoen.
Bijlage