Wet educatieve module
Reactie
Naam
|
Drs. D. van Limborgh
|
Plaats
|
Schiedam
|
Datum
|
18 december 2021
|
Vraag1
Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Ronduit slecht idee.
Op de eerste plaats kost het meer tijd om studenten voor te bereiden op de beroepspraktijk. Dat wil zeggen, aanleren van de vakinhoud, het ontwikkelen van didactische, pedagogische vaardigheden en het leren kennen van de onderwijscultuur. Aan deze kwalitatieve aspecten wordt volledig aan voorbij gaan. Hieruit blijkt de minachting van het ministerie voor wat docenten in VO en PO moeten kennen en kunnen om zich staande te kunnen houden in het onderwijs met grote klassen, grote administratieve lastendruk, kinderen met leer-en gedragsproblemen, dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, agressieve ouders, wegwerken van taal- en rekenachterstanden. Een minor van 30 EC is een belediging voor de huidige docenten die een 4 jarige hbo hebben gevolgd om een bevoegdheid te behalen. Op dit moment kunnen studenten met een commerciële hbo opleiding een1-jarige kopopleiding volgen om een bevoegdheid te halen. Deze studenten kunnen nauwelijks het verschil uitleggen tussen de Klassieken en Keynes, hebben nooit gehoord van een ISLM-model enzovoort, Terwijl deze onderwerpen wel deel uit maken van de landelijke kennistoets voor de Lerarenopleiding economie. Deze wet staat dan ook in schril contrast met het feit dat in Finland vooral academisch in PO werkzaam zijn. Misschien komt dit dat Finland wel een onderwijsvisie heeft en Nederland niet. Nederlands onderwijs kenmerkt zich door kan het 'sneller' en 'goedkoper' en ik moet toegeven, dat is ook een visie. In dit kader zou ik pleiten voor meer marktwerking, meer online onderwijs, instellen van minimale groepsgrootte van 40 leerlingen, sluiten van schoolgebouwen of deze zoveel mogelijk beperken. Dit scheelt personeel - schoonmakers, conciërge, kantinepersoneel, verlichting, verwarmingskosten, onderhoudskosten, minder behoeften aan ICT-middelen zoals smartborden, tefefoonaansluitingen, aanschaf tafels, stoelen, pc's. Dit zover de kosten en wat betreft het rendement. Heel het onderwijs flex maken, leerdoelen afschaffen en vooral werken met leerresultaten waarbij je altijd kunt beargumenteren dat ze behaald zijn, vooral vanwege het feit dat leerresultaten vaag en ruim geformuleerd zijn. Stel voor dat het onderwijs vooral aandacht moet besteden aan vaardigheden en dat kennis ondergeschikt is. Kennis kun namelijk je toetsen en dat drukt het rendement. Het is wel de vraag hoe en waarmee Nederland zijn geld mee gaat verdienen. Een onderwijsvisie die hier een antwoord op kan geven zou welkom zijn.