Wet educatieve module

Reactie

Naam ICLON / Universiteit Leiden (drs. A.A. Pormes)
Plaats Leiden
Datum 6 januari 2022

Vraag1

Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Ik ben het geheel eens met mijn UvA collega Coen Gelinck.
Hij schreef: Volgens de Memorie van toelichting worden met dit wetsvoorstel geen wijzigingen aangebracht aan het vakinhoudelijke, (vak)didactische of pedagogische eindniveau dat een student moet aantonen voor het verkrijgen van een bevoegdheid. Het wetsvoorstel biedt echter geen enkele garantie dat studenten aan dit eindniveau blijven voldoen, met name waar het vakinhoud en vakdidactiek betreft. Door het lerarentekort bij een deel van de schoolvakken als uitgangspunt te nemen, wordt de kwantiteit centraal gesteld. De kwaliteit van de studenten die een bevoegdheid krijgen komt daardoor onder druk te staan. Bestaande waarborgen voor het vakinhoudelijke en vakdidactische niveau van studenten die een bevoegdheid krijgen, worden in dit wetsvoorstel geschrapt. Dit geldt voor de voldoende omvang en daardoor diepgang van een lerarenopleiding, voor de verwantschapstabel (zie Memorie van toelichting 2.2) en voor het voorstel een ‘verklaring afgelegde vakken en opgedane bekwaamheid’ mogelijk te maken (zie Memorie van toelichting 2.4).

Bijlage