Wijziging Frequentiebesluit 2013 ter bescherming van de volksgezondheid tegen radiofrequente elektromagnetische velden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijmegen
Datum 3 januari 2021

Vraag1

Wat is uw reactie op de voorgestelde wijziging van het Frequentiebesluit?
De wijziging is ondemocratisch.
Het negeert de belangen van de minderheid die nu al gezondheidsklachten ervaart door straling.
Het negeert de belangen van de Nederlandse bevolking die recht heeft op hantering van het voorzorgsprincipe. Omdat er vele wetenschappelijk valide onderzoeken zijn waaruit de schadelijkheid van elektromagnetische straling blijkt. Omdat de effecten van straling t/m 4G onvoldoende onderzocht zijn. Omdat de ICNIRP-limieten die het frequentiebesluit gebruikt, extreem veel hoger liggen dan 1 V/m, terwijl de bestuursrechter heeft geoordeeld dat zelfs bij een lagere veldsterkte dan dat, gezondheidsrisico's niet uitgesloten zijn.
Bovendien zijn de normen die ICNIRP voorstelt zijn niet onafhankelijk van bedrijfsinvloeden want in ICNIRP zitten personen met belangen in de telecombedrijven. Normstelling dient NIET afhankelijk te zijn van commerciële belangen maar louter en alleen van effecten op de gezondheid van alle burgers en het ecosysteem, kortom alles wat leeft. Technisch gezien zijn de ICNIRP normen ook onvolledig omdat op geen enkele wijze rekening wordt gehouden met enige andere biologische effecten dan alleen weefselopwarming. Er zijn inmiddels heel veel wetenschappelijke studies die aantonen dat dit een te beperkte visie is en dat bijvoorbeeld de celstofwisseling kan worden aangetast bij veel lagere niveaus van straling en veldsterktes, wat tevens afhankelijk is van specifieke frequenties.
Daarom kan en mag de ICNIRP-norm NIET en NOOIT door de overheid als beleidsbasis worden gebruikt en al helemaal niet dwingend worden opgelegd aan lagere overheden (gemeenten e.a.).

Vraag2

Voor het maken van een eerste berekening voor de cumulatieve veldsterkte op een bepaalde plaats kan een frequentiegebruiker de op dit moment beschikbare gegevens in het Nationaal Antenneregister raadplegen (hoofdstuk 4 van het Frequentiebesluit 2013). Het Antenneregister zal de komende jaren worden uitgebreid met aanvullende gegevens, die het frequentiegebruikers makkelijker maken om te bepalen of hun beoogde frequentiegebruik op een bepaalde plaats tot overschrijding van de geldende basisrestricties kan leiden.

Welke technische informatie (over ander frequentiegebruik) hebt u als frequentiegebruiker nodig om bij de ingebruikneming van uw vergunde frequentieruimte op een bepaalde locatie te kunnen borgen dat de cumulatie van het totale frequentiegebruik niet leidt tot een overschrijding van de basisrestricties?
Ik heb te weinig technisch inzicht in de materie om hierop te kunnen antwoorden. Maar dit is ook niet relevant wanneer de basisrestricties niet gegarandeerd veilig zijn.