Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
16 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Ik ben sinds 1999 woonachtig in Aalsmeer aan de Machineweg. Sinds het in gebruik nemen van de vijfde baan is Aalsmeer door de jaren heen in een nachtmerrie veranderd. Constant lawaai van vliegtuigen heeft enorm effect op de kwaliteit van leven. In de tuin zitten is uitgesloten en ook binnen in huis heeft lawaai een impact. Naast geluidsoverlast is inmiddels ook aangetoond dat fijnstop een direct effect op de gezondheid van bewoners heeft. Omdat de Aalsmeerbaan korte taxitijden heeft is overduidelijk waar de prioriteit van Schiphol ligt. De Aalsmeerbaan wordt te pas en te onpas als startbaan gebruikt buiten de piektijden en zelfs bij wind vanuit Noordelijke richting. Uitbreiding van het aantal starts op Schiphol heeft direct effect op het gebruik van de Aalsmeerbaan omdat de hoofdstartbaan al vol zit. Het is tevens een drogreden dat Schiphol zijn rol als hub dreigt te verliezen, met negatieve impact of economie. Het aantal starts van prijsvechters naar bestemmingen in Europa draagt op geen enkele manier bij aan het economisch belang voor Nederland, zoals in diverse rapporten is aangetoond. Het zelfs overwegen van de experimenteer regeling toont aan dat de overheid een compleet verkeerde balans voor ogen heeft tussen kwaliteit van leven en economisch groei. De lange termijn effect hiervan komen dan in mijn beleving ook direct aan de overheid toe en verantwoordelijk ambtenaren.