Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam J.N. Kras
Plaats Amsterdam
Datum 15 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Geachte Minister Harbers,

In een zeer ruim gebied rond Schiphol is de overlast van de luchthaven al jaren ondraaglijk voor de bewoners.
Geluidsoverlast houdt ons uit de slaap. Daarnaast veroorzaken de vliegtuigen een enorme stofoverlast en CO² uitstoot.
De omwonenden zoals wij wonen in een van de meest vervuilde omgevingen van Europa. Als u en dit kabinet allerlei maatregelen neemt om de stikstof uitstoot te beperken dienen de vliegbewegingen via Schiphol in ruime mate te worden teruggedrongen. Er wordt niet correct gemeten wat de geluidsoverlast van Schiphol is, het aantal nachtelijke vluchten zou na de corona worden teruggebracht. Quod non in de praktijk. U moet als verantwoordelijke minister de moed hebben niet alleen vervuilende auto's uit de binnenstad te weren doch ook de sterk vervuilende vliegtuiguitstoot terug te dringen. Hoe vaak gebeurt niet dat vliegtuigen heel laag over de hele binnenstad van Amsterdam aanvliegen iedereen in de herrie zettend en een deken van vuil verspreidend over de stad. Honderdduizenden omwonenden worden geterroriseerd door een commerciële luchthaven uit op financieel gewin. De financiële voordelen van Schiphol voor Nederland staan in geen enkele verhouding tot de overlast en vervuiling die de luchthaven veroorzaakt. Het kan toch niet zo zijn dat de gezondheid van honderdduizenden Nederlanders een lagere prioriteit in uw besluitvorming hebben dan de commerciële belangen van één luchthaven. De dividenden van uw aandelen Schiphol zijn vele malen lager dan de gezondheidskosten voortvloeiend uit de overlast.
dank voor uw aandacht
Jaap Kras Ardennenlaan 186 1066SE Amsterdam