Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam Els Gasseling
Plaats Uithoorn
Datum 15 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Experimenteerregeling Schiphol…..

Eerst word je boos en dan verdrietig.
Want het houdt nooit op. Jaar na jaar wordt de hinder van vliegtuigen erger, maar het wordt klein gemaakt, verstopt achter “gemiddelde hinder “ . De minister zegt vooral die startbanen in te gaan zetten die de minste hinder veroorzaken, maar .. doet het tegenovergestelde. Spreekt af dat er naast groei ook hinderbeperking moet komen. Maar die komt er niet. Althans, niet hier.
Schiphol blijft binnen alle grenzen van gelijkwaardige bescherming, per saldo. Als je hier woont, waar het al heel erg is, dan kan er nog heel veel geluid bij zonder dat dat gevolgen heeft voor de “gelijkwaardige bescherming”, want: – per saldo – het zal wel ergens beter worden. Maar nooit hier. Ja, de regels zitten vernuftig in elkaar. Helaas zijn ze er niet om ons te beschermen.
In 2019 kwamen er ruim 62.000 startende vliegtuigen over Uithoorn. Bijna twee keer zoveel als tien jaar geleden. Vooral in de avond, want de startpiek valt steeds later, zeggen ze, alsof het een natuurverschijnsel is. En er is ook een nieuwe startprocedure, de vliegtuigen komen nu veel lager over. Dat heeft veel voordelen, zeggen ze, maar niet hier natuurlijk. Hier hebben we alleen de nadelen: veel meer lawaai, trillingen en vervuiling.
En dan zegt de Minister dat Schiphol moet krimpen, want er is teveel geluidsoverlast!
De Inspectie vindt het niet meer goed dat de normen - hier bij ons - steeds worden overschreden. Maar, jammer voor ons, dan gaan die normen gewoon omhoog, want dat is natuurlijk de makkelijkste manier om ze niet te overschrijden. Geniaal. Op andere plekken gaan de normen dan omlaag. Dus per saldo worden de omwonenden er beter van! Per saldo. Maar niet hier. Nooit hier.
Het kan niet anders, zegt het Ministerie, want Schiphol vliegt nu eenmaal zo. Als we minder over jullie huizen mogen vliegen dan wordt de luchtvaart te veel beperkt. De Minister onderbouwt dat met allerlei argumenten in stapels documenten. Ik heb ze allemaal gelezen. Het klopt als een bus.

Maar de vraag of het acceptabel is om het aantal bulderende vliegtuigen over woonwijken te verdubbelen en die ook nog eens enkele honderden meters lager te laten overkomen, om steeds meer zware vliegtuigen steeds later in de avond over de huizen te sturen waar de kinderen slapen. Die vraag, die zie ik nergens gesteld worden in de experimenteerregeling van de Minister.
Ik weet het antwoord wel: het is een schandaal.

Els Gasseling
Uithoorn

Bijlage