Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
17 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Voor de lezer is het lastig te begrijpen wat de gevolgen zijn van het experiment. Nu ben ik zelf toch wetenschappelijk opgeleid, maar waarom is de toelichting zo technisch geschreven, waarom niet op B1 niveau uitgelegd?
Ik ben tegen een experiment waarvan ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de geluidsoverlast in mijn woonplaats. Dat wordt niet toegelicht noch blijkt dat uit de regeling. Afgelopen jaar is de overlast heel heftig in Leiden (Merenwijk), neemt alleen maar toe. Non-stop van 's ochtend zeer vroeg tot 's avonds zeer laat om de 3 minuten een onnodig laag vliegend toestel dat 25 kilometer verderop pas hoeft te landen. Ze kunnen hier vliegen op 4500 ft, maar ze doen het vaak op 1100 ft (330 meter hoogte!). Regel dat dat niet meer mag, dat zou heel veel overlast schelen. Waarom zo belachelijk laag? Doel zou moeten zijn het verminderen van de geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol. Een experiment is uitstel van het nemen van echte maatregelen om de geluidsoverlast van omwonenden terug te dringen. Verminderen zou doel en uitgangspunt moeten zijn. De maat is vol, de tijd van groei van Schiphol is al lang voorbij op die locatie. We moeten terug naar een leefbare 250.000 vluchten maximaal en een einde aan het hub-wensdenken. En als eerste beginnen met het invoeren van minimale vlieghoogtes, om omwonenden nu direct al te ontlasten. Vliegtuigmaatschappijen belasten of beboeten bij te laag vliegen, dan is het zo voorbij dat ellendige onnodige laag vliegen. Want geld is het belangrijkste voor hen. De inwoners van Nederland zijn vele malen belangrijker dan 1 bedrijf. De minister moet er zijn voor de vele burgers, niet voor 1 commercieel bedrijf.