Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
17 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Behalve dat het belachelijk is om te experimenteren met een regeling direct de gezondheid en de persoonlijke leefomgeving van omwonenden van Schiphol aantast, wordt in deze regeling plotseling de toegestane geluidshinder in een deel van de regio rondom Schiphol fors verhoogd. Om twijfelachtige redenen krijgen een deel van de handhavingspunten, vooral de punten bij dichtbevolkte gebieden rondom Schiphol, zoals Aalsmeer, Uithoorn en een deel van Amstelveen (nota bene bij de NIET-preferente banen), te maken met een absurde toename van de grenswaarden. Er wordt niet onderbouwd waarom juist deze omwonenden aan meer geluid mogen worden blootgesteld, noch is er duidelijkheid hoe de nieuwe grenzen, die de WHO-normen ver overstijgen, tot stand zijn gekomen (vast niet in overleg met omwonenden of gemeenten). Het lijkt vooral in het belang van Schiphol en een manier om meer vluchten toe te staan dan de eerder aangekondigde 440.000, en daarmee wordt het commerciële belang van de luchthaven superieur gemaakt aan de gezondheid van omwonenden. Niet toevallig worden de grenswaarden van punten waar al jaren de wet wordt overtreden met flinke overschrijdingen van de wettelijk vastgelegde normen opgerekt, wat alleen het belang van Schiphol dient maar de belangen van omwonenden ondermijnt.
Extra opvallend daarbij is dat het gaat om gebieden waar de geluidsoverlast van Schiphol al dusdanige vormen aanneemt dat de betreffende gemeenten hun beklag hebben gemaakt bij Schiphol over de toegenomen overlast. Er loopt bovendien een onderzoek naar mogelijkheden om de geluidsoverlast in die regio te verminderen, wat met deze regeling in één klap van tafel wordt geveegd. Want blijkbaar zijn de huidige grenswaarden juist TE LAAG en kan er nog wel een schepje bovenop. Het effect van het "experiment" is bij voorbaat duidelijk, deze omwonenden krijgen te maken met meer overlast.
Het ministerie zou de overlast rondom Schiphol aanpakken, maar daar komt op deze manier bar weinig van terecht. Opnieuw wordt er gezocht naar trucs en wordt er gemanipuleerd met grenswaarden om onder de geldende geluidsnormen uit te komen en de belangen van de luchtvaartsector te dienen. Dat hiermee mensen aan een ziekmakende hoeveelheid geluid worden blootgesteld, waar in sommige gevallen nu nog een extra verruiming bijkomt, neemt het ministerie voor lief. Durf eens door te pakken en plaats van te goochelen met steeds weer nieuwe uitzonderingsnormen en tijdelijke regels.