Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam De heer B Been
Plaats Gouda
Datum 15 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Beste ... allereerst is uw uitgangspunt verkeerd. U wilt de hubfunctie van Schiphol handhaven. Naar mijn idee is dat een onmogelijkheid in een dichtbevolkt gebied zoals West-Nederland. Tenzij de Rijksoverheid bereid is fors te investeren en Schiphol verplaatst naar een nog op te spuiten eiland ca. 30 km uit de kust ter hoogte van Zandvoort (en daar alvast gebied reserveert zodat er geen windturbines verschijnen).

Voorts kan het preferente baangebruik in zijn huidige vorm niet worden gehandhaafd. Elke dag korter is winst. Het schrille is dat elk vliegtuigbeweging die ik mogelijk weer door mijn reactie, er een meer wordt voor een andere Randstad- of Groene-Hartbewoner. Toch zal ik u mijn situatie schetsen. Als de wind enige dagen uit zuidelijke richtingen waait, kan ik als bewoner van Gouda-Oost dag na dag, uur na uur, overvlogen worden door opstijgende vliegtuigen. Met een frequentie van soms eenmaal per 2 minuten. Door vliegtuigen veelal opgestegen vanaf de Aalsmeer baan en hier op slechts 2,5 km hoogte. Dat levert permanent een aanzwellend en weer afnemend onweerachtig gerommel op dat dan nooit helemaal weg is. Het plezier van in de zomer in de tuin zitten is dan wel weg. Daar komt dan af en toe nog dalend vliegverkeer richting RTHA overheen, want ook dat heeft een preferente route over Gouda-Oost. Dat geheel is niet te harden. Veel mensen die ik spreek zijn Schiphol spuug- en spuugzat en hebben last van stress. Dat dit snel afnemende draagvlak onder bewoners van het Groene Hart een existentiële bedreiging voor Schiphol kan gaan vormen, daar lijkt de Minister noch de directie van Schiphol onvoldoende van doordrongen. Om nog maar te zwijgen van mogelijke acties van burgerlijke ongehoorzaamheid met alle risico's van dien.

Een tijdelijke oplossing kan het volgende zijn. Geef vijf start- en landingsbanen van Schiphol waaiervormige aan- en uitvliegroutes, zodat er per vliegtuig, of anders per uur, variatie mogelijk is en niet steeds dezelfde woongebieden overvlogen en gehinderd worden. Technisch kan dat geen probleem zijn. En verder is dat een kwestie van opvoeden van de gebruikers van Schiphol.

Wat mijn reactie op uw consultatie kort samengevat dus is:
- stop met de hubfunctie of verplaats Schiphol naar zee.
- geef om te beginnen de vijf start- en landingsbanen van Schiphol waaiervormige aan- en uitvliegroutes.