Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 22 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Goed nieuws 2022: Schiphol moet krimpen!
In juni 2022 besloot minister Harbers dat hij vanaf november 2023 stopt met gedogen. En dat Schiphol vanaf november 2024 niet meer dan 440.000 vluchten per jaar mag afhandelen. Schiphol moet dus krimpen met 60.000 vluchten. Met het rampjaar 2019 nog in het achterhoofd (100.000 vluchten over de Aalsmeerbaan, 25.000 vluchten over de zuidelijke Zwanenburgbaan) lijkt er zowaar iets te gaan verbeteren.
Slecht nieuws 2023: Schiphol mag meer herrie maken!
Helaas. U schiet met die krimp helemaal niets op. Want zojuist heeft de minister bedacht dat de eerste krimp: naar 460.000 vluchten, alleen mogelijk is als de geluidsnormen in Aalsmeer (en bijvoorbeeld Amstelveen/Amsterdam en Leimuiden) vanaf november 2023 fors worden opgerekt. Volgens de minister is dit een tijdelijk experiment en noodzakelijk om de hub-functie van Schiphol te behouden.
(On)gelijke behandeling
De harde realiteit is dit: de minister is helemaal niet van plan om iedereen te laten profiteren van krimp. Kennelijk wonen er in Aalsmeer en omstreken tweederangsburgers die ondanks de krimp op extra vliegtuiglawaai mogen worden getrakteerd.
En uw gezondheid dan?
Het komt er uiteindelijk op neer dat minister Harbers geen boodschap heeft aan uw gezondheid. Hoewel het vliegtuiglawaai vandaag de dag al veel meer is dan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) toelaatbaar acht, vindt de minister dat er gedurende dit experiment nog heel wat bij kan.