Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Uithoorn
|
Datum
|
23 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Geachte minister,
De experimenteerregeling Schiphol heeft directe negatieve effecten op de gezondheids van de inwoners rondom Schiphol. U heeft de mogelijkheid de gezondheid van de bewoners serieus te nemen, door de experimenteerregeling rondom Schiphol te annuleren. In feite experimenteert u met de gezondheid van de burgers rondom schiphol. Dit is onethisch, want het is al lang bekend wat de negatieve gezondheidseffecten zijn van geluidsoverlast en andere vervuilingen (fijnstof etc) op de gezondheid. Deze negatieve effecten kosten de maatschappij veel geld, uiteindelijk meer geld dan de korte termijn winsten van Schiphol. De experimenteerregeling is derhalve ook niet kosteneffectief.
Ik verzoek de minister per direct de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie over te nemen, namelijk dat voor vliegtuiglawaai onder de 45dB Lden dient te blijven. Ook moet daarin meegenomen worden andere omgevingslawaai (zoals verkeer). Voorts dient de nachtelijke geluidsoverlast onder de 40 dB Lden te blijven, omdat nachtelijk lawaai een negatief effect heeft op slaap, en daarmee de gezondheid.
Omdat nu al niet voldaan wordt aan deze aanbevelingen, vraag ik de minister om Schiphol niet extra ruimte te geven. Een gezonde en schone leefomgeving is een (grond) recht voor alle bewoners. Alhoewel de aanbevelingen van de wereldgezondheidsorganisatie niet wettelijk voorgeschreven staan, dienen ze wel serieus genomen te worden en zou de minister er goed aan doen deze huidige wetenschappelijke inzichten de basis laten vormen van verdere plannen omtrent Schiphol.
Tenslotte: de inwoners van nabijgelegen gemeenten, bijvoorbeeld Uithoorn en de Kwakel, zijn nu onvoldoende beschermd tegen het vliegtuiglawaai. Er is structureel te weinig geÏnvesteerd in infrastructuur om bewoners te beschermen. Bijv. isolatie van huizen. Vooral de lagere inkomens, die zelf geen geld hebben voor isolatie, of geen toegang hebben tot subsidies, hebben disproportioneel last van het geluid. Dit zorgt dan weer voor meer gezondheidsklachten, meer uitval op werk, meer armoede. Al met al wordt de gezondheidsongelijkheid vergroot tussen de hogere en lagere inkomens.
Concluderend zou de minister er beter aan doen om een "isolatieregeling /verbetering van infrastructuur voor de burgers die wonen vlakbij Schiphol" te ontwerpen; en de gezondheid van de burgers daar als uitgangspunt te nemen.