Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
mr drs M. van Kooten
|
Plaats
|
Amstelveen
|
Datum
|
16 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Schiphol moet niet verder groeien, eerder moet krimpen. Er zijn vijf belangrijke redenen waarom dit het geval is.
Ten eerste is er de afspraak uit 2008 tussen overheid, luchtvaartsector en omwonenden dat Schiphol niet langer onbeperkt mag groeien. Er is een plafond van 500.000 vluchten tot 2021 afgesproken, en aan die afspraak mag niet worden gemorreld.
Ten tweede is er de capaciteit van Schiphol. Schiphol heeft de schaarse groeiruimte verspild aan "pretvluchten" en is eerder volgelopen dan bedoeld. Bovendien heeft Schiphol onvoldoende hinderbeperking geleverd waarmee nog enige groei mogelijk zou zijn. Minder lawaaiige vliegtuigen bieden geen soelaas. T
en derde is er de veiligheid van Schiphol. Uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijkt dat zonder ingrijpende maatregelen verdere groei onverantwoord is. De enige remedie is verplaatsing (van de banen) naar zee.
Ten vierde is er de leefbaarheid van omwonenden van Schiphol. De lasten in de vorm van vliegtuigherrie, luchtvervuiling en gezondheidsschade worden afgewenteld op de huidige omwonenden. Wegens de versoepeling van bouwmogelijkheden zal het aantal "spookgehinderden" nog verder toenemen.
Ten vijfde is er de duurzaamheid van de luchtvaartindustrie. Luchtvaart heeft zich weten te onttrekken aan klimaatdoelstellingen, wat leidt tot een onverzadigbare vraag om voor een habbekrats te vliegen. Ik geloof dat luchtvaart in de klimaatwet moet en dat er minder milieubelastende alternatieven moeten komen.