Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats AMSTELVEEN
Datum 18 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
- (wijzigingen van) uit- en aanvliegroutes van luchthavens worden ter inspraak voorgelegd aan alle burgers van Nederland volgens algmene procedures.
- er is geen uitzonderingspositie voor de commerciële burgerluchtvaart in alle wetgeving en bezwaar- en beroepsprocedures.
- het 'volvliegen' van ongebruikte geluidsruimte van niet-preferente banen moet verboden worden en geen werkwijze van LVNL.
- niet preferente banen mogen alleen gebruikt worden als op preferente banen de meteo condities buiten de in de manuals opgenomen limieten van het startende of landende toestel liggen.
- bij neutrale condities of marginaal weer (weinig/variabele wind) mogen de niet-preferente banen pas ingezet worden als de geluidsruimte van de preferente baan volledig vol is.
- de minimale baan-/exithoogte bij opstijgen moet zo hoog mogelijk liggen en toestellen moeten altijd van het begin van de baan.
- starten vanaf halverwege de baan wordt verboden, het leidt altijd tot meer overlast voor bewoners. Maximale vlieghoogte moet zo snel en veilig mogelijk bereikt worden.
- direct na de start afwijken van de uitvliegprocedure moet verboden worden, de in de luchthavendocumentatie voorgeschreven uitvliegroutes/-procedures moeten op gps-nauwkeurigheid en zo hoog mogelijk worden uitgevoerd.
- afwijking van de voorgeschreven vliegroutes worden altijd (elektronisch) beboet en 24/7 gehandhaafd. Er is daarvoor voldoende informatie beschikbaar via primaire en secundaire radar systemen en andere telematica.
- veiligheid mag alleen dan gebruikt worden als argument om van voorgeschreven baan of route af te wijken als onveiligheid aantoonbaar is.
- 'onderhoud' mag geen reden zijn om af te wijken van preferent baangebruik.
- alleen startend en landende SAR (zoek en reddings-) en overheidsluchtvaart is toegestaan in de nachtperiode en alleen landende commerciële luchtvaart uit tijdzones die meer dan 6 uur verschillen.
- het aantal toegestane commerciële nachtvluchten moet worden teruggebracht
- overstappers/transitpassagiers mogen niet vertrekken op nachtvluchten
- vluchten met een bezettingsgraad lager dan 50% mogen niet vertrekken en moeten worden samengevoegd met latere vluchten
- geluidsnormen worden 24/7 gemonitord via metingen op de grond.
Het behoort tot de zorgplicht van de overheid om een gezonde leefomgeving te garanderen, daarbij worden minimaal de Gezondheidsnormen van de WHO gehanteerd.