Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Bureau Lau (L Lauteslager)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
15 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Ik woon in Amsterdam centrum waar we vaak hinderlijk vliegtuiglawaai ervaren. In het weekend ben ik in Schoorl (toch ver van Schiphol zou je zeggen) maar ook daar hoor je veel - weliswaar hoog vliegende - ronkende vliegmachines. Het is er zelden stil. Die vliegtuigen vliegen voortdurend over de prachtige duinen. Dat is een Natuur 2000 gebied dus je zou zeggen dat dat niet mag. Maar jawel hoor, Schiphol heeft stikstofruimte van boeren opgekocht en mag daarmee over de Noord Hollandse duinen blijven vliegen. Begrijpt u het nog?! Het gaat toch om stikstofvermindering en niet om het schuiven met stikstof van het ene gebied naar het andere?
Ik ben me bewust dat mensen die dichter bij Schiphol wonen veel meer te klagen hebben. Dat moet echt een hel zijn. Ik wil alleen benadrukken dat de hinder van vliegtuigen een veel groter gebied en dus veel meer mensen betreft dan Schiphol zich wenst te realiseren. Dat blijkt ook uit Notifly, de app van Schiphol. Met die app kun je van te voren kijken hoeveel vliegtuigen er over je huis vliegen het komende uur. Het 'werkgebied' van de app gaat van Alkmaar tot Den Haag tot Hilversum, daarmee suggererend dat de mensen daarbuiten geen hinder ondervinden. Niets is minder waar!
Bij de bespreking van de krimp van Schiphol moest de Tweede Kamer het doen met een rapport waarin grote stukken tekst waren weggelakt. Groen Links eiste dat de hele tekst beschikbaar kwam maar de VVD en D66 stemden tegen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de luchtvaartlobby vormen een gevaar voor onze democratie. De arrogantie van de macht in vol ornaat.
Bijlage