Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Nieuwkoop
|
Datum
|
21 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Schiphol is jaarlijks gemiddeld met 1,7% gegroeid (2008 – 2017), maar op de Aalsmeerbaan nam het aantal vliegbewegingen spectaculair toe van ca. 60.000 tot 100.000:
? 2008 = 59.690
? 2013 = 64.333
? 2017 = 100.204
? 2019 = 93.733
Bovendien wordt de Aalsmeerbaan maar in een richting gebruikt: landen vanuit het zuiden en starten naar het zuiden. Terwijl de andere zogenaamde “secundaire” banen (Buitenveldert met ca. 30.000 vluchten en Zwanenburg, ca. 80.000) in twee richtingen worden gebruikt; daar wordt het aantal vluchten over een groter gebied aan twee kanten van de banen verspreid.
Ook al wordt het aantal vluchten teruggeschroefd naar 440.000 per jaar (belofte van de minister in juni 2022), toch is het nodig om de geluidsnormen op te hogen. Bij de meeste zogenaamde handhavingspunten (in totaal 35) gaan de geluidsnormen naar beneden (fijn voor die omwonenden rond de andere banen!), maar bij een klein aantal gaan ze naar boven.
Het betreft punten in Aalsmeer maar ook het enige handhavingspunt overdag in onze gemeente (in Nieuwveen) en de twee handhavingspunten voor ’s nachts in de omgeving Nieuwveen en Langeraar. Zonder het verhogen van de geluidsnormen op een aantal handhavingspunten zijn ook 440.000 vluchten per jaar niet in te passen en worden de geluidsnormen overschreden.
Dit zou betekenen dat het aantal vluchten nog meer teruggebracht moet worden. Uit openbare informatie blijkt dat zonder de aanpassing van de grenswaarden ca. 400.000 vliegtuigbewegingen mogelijk zijn zonder deze grenswaarden te overschrijden.
Het verhogen van de geluidsnormen op een aantal handhavingspunten is onbegrijpelijk, onuitlegbaar en onacceptabel.