Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
R Maas
|
Plaats
|
Badhoevedorp
|
Datum
|
19 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Ik woon mijn hele leven al in Badhoevedorp, ik weet wat vliegtuiglawaai is.In de discussies over de overlast van vliegtuigen wordt altijd gesproken over het lawaai van overvliegende vliegtuigen. Maar niet over grondgeluid en verbrandingsgassen.Grondgeluid in Badhoevedorp dat zo’n drie a vier maanden geleden begon spant echt de kroon: er wordt dag in dag uit onophoudelijk gestart op de Aalsmeerbaan nadat de vliegtuigen met gierende motoren naar de kop van de baan worden gereden.
De startende vliegtuigen zorgen voor een bulderend gedender, gepaard gaand met trillingen en een soort drukfluctuaties in huis waardoor zelfs mijn ramen met dubbel glas staan te trillen. De zuidenwind zorgt ervoor dat alle verbrandingsuitstoot over het dorp heen wordt geblazen.Zelf als het windstil is lijkt de Aalsmeerbaan de preferente startbaan.
Deze enorme overlast bevreemde mij, wij hadden vermoedens dat er iets niet in de haak was. Nooit bericht gehad vanuit Hoofddorp over zaken als preferentieel baangebruik en anticiperend handhaven. Heb sterk het idee dat het ook niet in het belang is van Hoofddorp om Badhoevedorp wijzer te maken dan het is.
Wij moeten toevallig vernemen in het TV programma 1Vandaag (18 februari) dat we nog tot 23 februari hebben om te reageren op de consultatie. In dat zelfde programma werd een kaart getoond waar in de omgeving van Schiphol de geluidsnormen gelijk blijven en waar ze worden “opgerekt”. Toen vielen de kwartjes: de geluidsnorm is opgerekt voor Badhoevedorp en Aalsmeer. En dat is ontoelaatbaar. Als er al geluidsmetingen plaatsvinden dan zijn ze onjuist of er wordt gesjoemeld. Daarenboven wordt de andere genoemde overlast (trillingen, grondlawaai, drukfluctuaties, stank) niet eens meegenomen. Over fijnstof nog niet eens gesproken. Autoriteiten, Provincie, Gemeente hebben (opzettelijk) geen idee van wat er over verschillende woonplaatsen aan narigheid wordt uitgestort. En de situatie wordt gebagatelliseerd.Zoals de herrie plus de restoverlast nu zijn is de situatie erger dan voor de komst van de polderbaan die gebouwd is om juist de andere banen te ontlasten. Maar de polderbaan wordt haast alleen maar gebruikt om op te landen vanuit noordelijke richting zogenaamd omdat vliegers dat prettig vinden. Ik raad u aan heer Harbers, alvorens u een beslissing neemt, dat er een gedegen onderzoek gedaan wordt naar de overlast in plaatsen als Badhoevedorp en Aalsmeer, en dat mag niet alleen geluidsoverlast betreffen.
R.Maas Badhoevedorp
Bijlage