Experimenteerregeling Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 30 januari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Door selectief handhavingspunten een hogere grenswaarde te geven, krijgen locaties waar in het verleden veelvuldig geluidsnormen zijn overschreden een hogere toegestane geluidsbelasting. Daarmee wordt de situatie gelegaliseerd waarin woonkernen in de buurt van Schiphol blootgesteld worden aan een structurele overschrijding van de geldige geluidsnormen uit het LVB en waar onder het mom van anticiperend handhaven niet tegen werd opgetreden.

Met name in de woonkernen die dichtbij secundaire banen liggen (omgeving Amsterdamse Bos in Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn) gaan de grenswaarden flink omhoog. Zo gaat op handhavingspunt 24 nabij de Aalsmeerbaan de grenswaarde omhoog van 57,56 dB(A) naar 60,22 dB(A), een toename van 85% i.v.m. het exponentiële karakter van dB(A). Ook handhavingspunten 20, 25 en 30 krijgen te maken met een significant hogere grenswaarde.

Deze "aangepaste grenswaarden" zijn niet in het belang van omwonenden nabij Schiphol, maar lijken het doen te dienen om een zo hoog mogelijk aantal vluchten te kunnen faciliteren. Hiertoe worden de geluidsnormen selectief gemanipuleerd in het voordeel van de luchthaven. In plaats van dat ervoor wordt gekozen om de huidige wet- en regelgeving m.b.t. geluidsnormen te gaan handhaven, worden grenswaarden bij wijze van experiment aangepast. Daarmee wordt er geëxperimenteerd met het welzijn en de gezondheid van de omwonenden die in de buurt van de "probleempunten" liggen. Ik maak daarom bezwaar tegen deze experimenteerregeling, in het bijzonder tegen de aangepaste grenswaarden die onderdeel zijn van de regeling.