Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
2 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
De geluidsnormen liggen al ruim boven de adviesnormen van de WHO. Ook GGD GHOR adviseert (met klem) in haar rapport van juli 2022 dat de WHO-richtwaarden het uitgangspunt moeten zijn. (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/07/11/bijlage-rapport-belevingsonderzoek-geluidhinder-en-slaapverstoring-2020) En dat, vanwege ernstige nachtrustverstoring en bij behorende gezondheidsklachten, zo min mogelijk vluchten in de (randen van de) nacht moeten plaatsvinden en, als het niet anders kan, met zo stil mogelijk materieel.
Daarnaast zijn er meerdere rapporten verschenen over de schade van vliegverkeer voor de volksgezondheid, zoals te lezen in "Gezondheidseffecten van ultrafijn stof van vliegverkeer rond Schiphol" (https://doi.org/10.21945/RIVM-2022-0069) en "Onderzoek naar de gezondheidseffecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijn stof rond Schiphol" (https://doi.org/10.21945/RIVM-2019-0084). Gezondheidsschade neemt toe bij een opeenstapeling van factoren, zoals geluid, geur en fijnstof. Als arts Maatschappij + Gezondheid maak ik mij grote zorgen over de lange termijn gevolgen van zo'n economisch georiënteerd besluit.