Experimenteerregeling Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Eemnes
|
Datum
|
13 februari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.
Strikt preferent baangebruik zou er in theorie voor moeten zorgen dat bij voorkeur de preferente start- en landingsbanen worden ingezet en niet-preferente banen zo veel mogelijk worden ontzien. Toch krijgen in de experimenteerregeling juist handhavingspunten nabij niet-preferente banen te maken met drastisch hogere grenswaarden ten opzichte van het LVB, op sommige punten een verhoging van tientallen procenten, vanwege het exponentiële karakter van de dB(A)-norm. In de buurt van niet-preferente banen bevinden zich relatief veel woonkernen. Het verhogen van de grenswaarden op die punten is niet in het belang van omwonenden.
Op sommige punten nabij de niet-preferente Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan stijgt de grenswaarde tot boven 60 dB(A). Een dusdanig hoge grenswaarde is niet te verantwoorden naar omwonenden. De gemeenten in de Oost-/Zuidoosthoek (Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn) hebben zich de afgelopen tijd al kritisch uitgelaten over de toegenomen overlast. Een gezond leefklimaat staat daar onder druk. Met de experimenteerregeling wordt daar nog meer geluid toegestaan dan nu al het geval is. Wethouder D. Kuin van Aalsmeer noemde de conceptregeling in een openbare verklaring al "onaanvaardbaar". Het ministerie lijkt zich overigens bewust van de situatie. Zo wordt in de beslisnota gesproken over "knellende punten".
Daarnaast missen er duidelijke succescriteria van het experiment. Het ministerie grijpt steeds een vergelijking aan met het "recordjaar" 2019, toen het aantal vluchten, het aantal klachten over geluidshinder en het aantal overschrijdingen van geluidsnormen hun hoogtepunt bereikten. Iedere verbetering ten opzichte dat jaar lijkt als succes te worden beschouwd.
De afgelopen jaren zijn de geluidsnormen op sommige punten al stelselmatig overschreden. Hier is vanwege het anticiperend handhaven nooit tegen opgetreden. In plaats van de bestaande grenswaarden te gaan handhaven en respecteren, kiest het ministerie ervoor om de geluidsnormen in die gebieden te verhogen. Want, zo is de redenering van het ministerie: pre-covid werden de normen toch al overschreden, dus is het verhogen van de grenswaarden geen verslechtering. Een schoolvoorbeeld van hoe de overheid faalt in het beschermen van burgers.
Het is teleurstellend dat het ministerie steeds mogelijkheden aangrijpt om te schuiven met grenswaarden als dat het belang van Schiphol dient, om zo een groter aantal vluchten te kunnen toestaan dan volgens de normen uit het LVB mogelijk zou zijn.