Wetsvoorstel financieringsstructuur Handelsregister

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Bosch
Datum 30 mei 2024

Vraag1

Hoe beoordeelt u het voorstel voor de nieuwe financieringsstructuur van het Handelsregister in relatie tot de beleidsmatige doelen van sterkere privacybescherming in het Handelsregister en aanscherping van de poortwachtersrol van KVK?
Vind de reactie van Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) teleurstellend. Hoeveel verschillende overheid organisaties hebben we om een slecht voorstel een pluim te geven. De enige reden dat de KvK de heffing aan ondernemers opnieuw invoert is omdat ze geen opbrengst meer hebben aan adressen verkoop aan commerciële partijen. De KvK doet door deze verkoop illegale marketing faciliteren. Het beëindigen van het faciliteren van deze illegale praktijken wordt een heffing bij de ondernemer neergelegd. Als de ATR aangeeft dat alle werkzaamheden van de wetswijziging kan worden voorkomen door deze verkoop van adresgegevens te staken dan was er veel werk bespaart.

Lijkt me een goed idee om gelijk een compensatieregeling te maken voor de kosten net als bij de eHerkenning, omdat de KvK net als de belastingdienst een overheids verplichting is. Door de heffing bij de KvK moet de ondernemer dit gaan verwerken in zijn administratie. Dus uiteindelijk wil men de administratieve last bij de KvK beperkt verminderen en miljoenen bedrijven extra administratieve last bezorgen. Hiernaast mogen de kosten in aftrek worden genomen voor BTW en de VPB zodat een deel van de opbrengst bij de KvK direct weer een last van de staat wordt. Lijkt me beter de KvK lean en mean te maken en de KvK alleen laten registreren en per dag maximaal 1 (of 5) opvraging te laten doen per geregistreerde werknemer. Hiermee wordt oneigenlijk gebruik door marketingbureaus voorkomen. Bedrijven die vanuit een wettelijke positie (zoals banken/incasso bureaus) informatie nodig hebben kunnen dan een abonnement kopen zoals nu ook al het geval is.

Heb het idee dat de ATR alleen naar de werkzaamheden van de KvK kijkt en niet naar de ondernemingen.

Hiernaast vind ik het discriminatie omdat niet alle bedrijven (en/of bedrijfsvormen) gelijk behandeld worden. Vrees dat ondernemers welke bezwaar maken op gronde van discriminatie/rechtsongelijkheid van de rechter en eventueel het Europese hof gelijk krijgen inzake onterechte heffing op grond van discriminatie/rechtsongelijkheid. Mag de KvK en de overheid een nieuwe wet gaan opstellen. Krijgen we weer een affaire zoals de kinderopvangtoeslagen en Box 3