Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Woerden
Datum 6 april 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik ben senior beleidsadviseur fiscaliteit en toeslagen bij ouderenorganisatie ANBO.

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
Ja, daar ben ik bekend mee. De fiscale regelingen voor mijn achterban zijn:
- Giftenaftrek IB
- Aftrek specifieke zorgkosten
- Belaste ontvangen alimentatie
- Lijfrente fiscale faciliteiten
- Middelingsregeling
- Schenk- en erfbelasting Eenmalige vrijstelling kinderen
- Hypotheekrenteaftrek
- Aftrek financieringskosten eigen woning
- Aftrek periodieke betalingen erfpacht, opstal en beklemming
- Eigenwoningforfait
- Aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld
- Schenk- en erfbelasting Eenmalige vrijstelling eigen woning
- Kamerverhuurvrijstelling
- Heffingskorting groen beleggen box 3
- Heffingvrij vermogen box 3
- Levensloopverlofkorting
- Algemene heffingskorting
- Arbeidskorting
- Alleenstaande ouderenkorting
- Ouderenkorting
- EB Salderingsregeling
- BTW Verlaagd tarief voedingsmiddelen en water
- BTW Verlaagd tarief geneesmiddelen en hulpmiddelen
- BTW laag personenvervoer
- MRB Verlaagd tarief bestelauto gehandicapten
- MRB Vrijstelling motorrijtuigen ouder dan 40 jaar
- MRB Overgangsregeling motorrijtuigen vanaf bouwjaar 1988
- MRB Halftarief plug-in hybride auto’s



Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Algemeen lagere belastingtarieven zijn op zich goed. Echter worden groepen met een laag inkomen vaak vergeten.
Als het inkomen dermate laag is dat het totaal van de heffingskortingen meer bedraagt dan de verschuldigde IB/pvv, sorteert een lagere belasting geen enkel effect. Men betaalt al niets.

In het kader van begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid pleit ik voor (veel) minder fiscale regelingen. Daarbij moet ook rekeningen worden gehouden dat naast de fiscaliteit nog tal van andere regelingen zijn. Bijvoorbeeld de regelingen in de AWIR.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Vereenvoudiging is goed als daarbij de begrijpelijkheid voor de burger vergroot wordt. Vereenvoudiging mag echter niet leiden tot hogere belastingen of mindere koopkracht.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Lagere belasting voor iedereen zal niet opgaan bij mensen met een laag inkomen (zie mijn reactie bij vraag 3).

Wordt met subsidie een toeslag? Meer toeslagen moeten we zeker niet doen. Extra financiële middelen zouden bijvoorbeeld kunnen worden aangewend om lokale en regionale heffingen te verminderen of zelfs te schrappen.
Door deze lasten komt de koopkracht van mensen onder druk. Gemeenten en provincies bedrijven daarmee inkomenspolitiek. Dat is echter aan de rijksoverheid voorbehouden.
Vanuit de extra middelen deze regionale heffingen overbodig maken lost derhalve twee problemen op. Vooral voor burgers.

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Al deze overwegingen zijn vanuit de overheid beredeneerd en vastgesteld. Nochtans wordt de burger 'opgezadeld' met deze elementen.
De belangrijkste overweging ontbreekt om die reden: de begrijpelijkheid voor de burger. Wij zijn dagelijks dat mensen vastlopen bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting of bij het aanvragen of wijzigen van een toeslag.

Het gehanteerde taalgebruik is niet dat van de burger. Bijna alle communicatie is vanuit de wetgeving opgesteld. Dat betekent veel jargon en ambtelijke termen.
Begrijpelijkheid voor de burger moet op nummer 1 staan.

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
- heffing over Box 3: invoeren systeem waarbij belasting wordt geheven over werkelijk rendement kan niet wachten tot 2027. De Belastingdienst zal bij de huidige waardering volgens het Besluit rechtsherstel Box 3 overspoeld blijven worden met procedures in Box 3.
Recentelijk zijn in mijn achterban verschillende leden in het geweer gekomen omdat hun recreatiewoning die alleen voor eigen gebruik is (dus geen verhuur!) nog steeds tegen een hoog fictief rendement wordt belast.
Gevolg is hetgeen de kern voor het Kerstarrest van de HR was. De belasting over het vermogen is meer dan het rendement.

- Aftrek in verband met geringe eigenwoningschuld
De Wet Hillen moet weer terug ingevoerd worden. Door de sterke stijging van de gemiddelde WOZ-waarde stijgt het eigenwoningforfait ieder jaar weer.
Betrokkenen worden door het schrappen van de Wet Hillen extra belast, terwijl zij mede verantwoordelijk zijn voor vermindering van de schuldenlast in Nederland. Eén van de speerpunten van de overheid toch?

- aftrek specifieke zorgkosten
De regeling kenmerkt zich door voor de burger rare verschillen. Sommige hulpmiddelen zijn wel aftrekbaar, anderen juist weer niet bijvoorbeeld.
Deze regeling zou eenvoudiger moeten worden en daarbij meer aansluiting moeten krijgen bij de extra kosten die bepaalde aandoeningen met zich brengen. Bij dieetkosten is een dergelijke koppeling wel gemaakt. Het volgen van een bepaald dieet bij een bepaalde aandoening leidt tot aftrek van een forfaitair bedrag. Ongeacht de werkelijk gemaakte kosten. Onderzoek hoe dat ook zou kunnen gelden bij andere aandoening is daarvoor nodig.
Helaas biedt de evaluatie van de regeling van Financiën/VWS (publicatie 2021.221-2216; 3 augustus 2022) onvoldoende aanknopingspunten voor een meer eenvoudige regeling.

- giftenaftrek
Inmiddels verworden tot een zeer arbeidsintensieve regeling. Iedere gift -hoe klein ook - moet worden onderzocht op aftrekbaarheid. Dat zou ook eenvoudiger moeten. Daarvoor zou het volgende overwogen kunnen worden:
- kritisch kijken naar de voorwaarden op grond waarvan een organisatie/instelling een anbi-status kan krijgen
- mogelijkheid onderzoeken om te komen tot een standaardaftrek bedrag

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
V.w.b. mijn achterban:
- aftrekbaarheid en belasten partneralimentatie. Dit is een zaak van de gescheiden partners, niet van de overheid. Nu worden convenanten gemaakt rekening houdend met de fiscaliteit. Bij het schrappen van de fiscale delen, kunnen andere bedragen worden bedongen.

- giftenaftrek als geen eenvoudiger alternatief voor de huidige regeling getroffen kan worden.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
Handhaven:
- aftrek rente en financieringskosten eigen woning
- zorgkostenaftrek (met de voorstellen bij vraag 7)
- middelingsregeling
- vrijstelling schenk- en erfbelasting
- heffingvrij vermogen Box 3
- heffingskorting in het algemeen en die voor AOW-gerechtigden in het bijzonder

Beperkte aanpassing
- geen

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
Inkomensondersteuning en woningmarkt zijn wat ons betreft de meest belangrijke.