Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijkerk
Datum 5 april 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Wij zijn een brancheorganisatie van voornamelijk MKB ondernemingen. In onze sector zijn 3.000 ondernemers actief.

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
Met alle regelingen wel.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Een fiscaal systeem wat eenvoudig is heeft natuurlijk altijd de voorkeur. Het kan echter niet anders dat er afwijkingen zijn op die eenvoud doordat er door Den Haag gestuurd wil worden. Lagere belastingtarieven zijn goed en zullen een positief effect hebben op de bestedingen in de ondernemingen. Daarnaast moet de belasting op arbeid worden verlaagd zodat werknemers meer voordeel hebben van hun werk. Voor ondernemers zullen specifieke regelingen nodig zijn om gewenste ontwikkelingen te stimuleren.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Het belang zien wij wel maar de insteek heeft ons bevreemd. Er wordt nu alleen naar “kosten” gekeken en niet naar de gewenste baten van een regeling. Een goede regeling heeft vanzelf een positief effect.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Als vereenvoudigingen geld opleveren voor de schatkist moet dit ten goede komen aan de doelgroepen die het geld hebben opgebracht. In ieder geval moet de belasting op arbeid omlaag (en meer dan de schamele 0,15% van dit jaar)

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Dit is een goed overzicht. Ik merk wel op dat de bijlagen niet deze 5 uitgangspunten hanteren maar alleen de financiële component, dat is dan ook direct wat ons hieraan tegenstaat. Waarom wordt er niet gekeken naar de baten van de regelingen?

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
De toeslagen in de inkomstenbelastingen. Deze missen in het overzicht. Er wordt nu alleen focus gelegd op regelingen die ondernemers raken.
De middeling moet in ere worden hersteld. Wij lezen hier geen goede argumenten voor de afschaffing hiervan en juist middeling is een regeling die tegemoet komt aan het onrechtvaardigheidsgevoel dat ontstaat door ons systeem van progressieve belastingen. Middeling het middel om het inkomen van de MKB ondernemer te stabiliseren. Dit is zeker ook relevant bij het verkrijgen van financieringen. Banken kijken nu al veel strenger bij het vertrekken van krediet. Naar mate het inkomen wisselt en de daarbij behorende belastingen betaald worden (dus zonder middeling) wordt het risico voor banken groter en zal dus het verstrekken van krediet moeilijker worden.

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
Fiscale faciliteiten natuurschoonwet.
Willekeurige afschrijving zeeschepen
Niet genoemd in het overzicht maar een vreemde heffing: assurantiebelasting. De laatste jaren zonder reden verhoogd van 9 naar 21%. Waarom is dit geen btw zodat ondernemers deze kunnen verrekenen met de betaalde btw?

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
De zelfstandigenaftrek kan weer naar het oude niveau als er een oplossing is voor de zzp problematiek. Als de wetgeving daarin helder is hebben de echte zelfstandigen deze aftrek nodig om in een gelijk speelveld te komen met werknemers. MIA/VAMIL en EIA moeten blijven. Deze regelingen hebben hun bestaansrecht meer dan bewezen.

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
Werknemers moeten meer netto overhouden van hun salaris en vooral van gemaakte overuren. Alleen op die manier dam je zwart werken in en stimuleer je mensen om meer te werken wat voor de economie van Nederland van groot belang is gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Er moet serieus gekeken worden naar de tabel bijzondere beloningen en het progressieve belastingstelsel. Dat progressieve kun je handhaven en toch overwerk stimuleren als voor overwerk geen bijzondere tabel wordt toegepast. Dat moet in de inkomstenbelasting natuurlijk ook een aanpassing komen, zodat er niet achteraf alsnog meer loonheffing/inkomstenbelasting moet worden betaald. Geef overwerk bijvoorbeeld een aparte code in de loonheffingen waarvoor niet de bijzondere tabel geldt en niet de loonheffingskorting maar een vast percentage loonheffing, bijvoorbeeld 25%, loonheffing is. Zo behoud je draagvlak voor ons progressieve belastingsysteem. Dit kan een tijdelijke of een permanente aanpassing zijn. Er moet goed naar de toeslagen worden gekeken en met name dat systeem moet worden hervormd.
Voor ondernemers moet er ruimte blijven om geld te reserveren voor innovatie, heel hard nodig in deze tijden van transitie.

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
Waarom is het overzicht van de fiscale regelingen niet compleet? Dat maakt dat er krenten uit de pap worden gehaald zonder het beeld compleet te hebben.
Voor MKB bedrijven geldt dat zij veelal geen hoge winsten hebben en hierdoor niet de maximale aftrek kunnen claimen. Alleen grote ondernemingen bereiken deze maxima. Heroverweeg de manier van aftrek zodat dit ook voor MKB bedrijven aantrekkelijker wordt.