Besluit uitbreiding experimenten leeruitkomsten en flexstuderen
Wijziging Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs, betreft: - Het mogelijk maken van een nieuw instroommoment voor nieuwe instellingen aan het experiment flexstuderen. - Mogelijkheid om met duale- en deeltijd opleidingen deel te nemen aan het experiment flexstuderen - Toepassing van verlaagd collegegeld voor eerstejaars studenten die flexstuderen - Het mogelijk maken van deelname van nieuwe duale en deeltijdse opleidingen van reeds deelnemende instellingen aan het experiment leeruitkomsten
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 24-04-2020 |
---|---|
Einddatum consultatie | 15-05-2020 |
Status | Resultaat gepubliceerd |
Type consultatie | AMvB |
Organisatie | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Keten-ID | 11058 |
Onderwerpen | Beroepsonderwijs Hoger onderwijs Onderzoek en wetenschap |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Primaire doelgroep van flexstuderen zijn studenten, in het bijzonder studenten die hun studie via flexstuderen beter kunnen combineren met bijv. een eigen onderneming, mantelzorg of bestuursactiviteiten. Deelnemende instellingen mogen zelf bepalen voor welke doelgroepen van studenten flexstuderen van toepassing is.
• Primaire doelgroep van het experiment leeruitkomsten zijn (werkende) volwassen studenten van deeltijdse en duale hbo-opleidingen, die in het kader van het experiment hun opleidingstrajecten flexibel kunnen inrichten, passend bij hun (werk en privé) situatie en hun behoeften.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
• Door nieuwe instellingen en opleidingen (voltijd en nu ook duaal en deeltijd) een nieuw instroommoment te bieden, zullen meer en meersoortige studenten (zoals bijv. werkende studenten duaal/deeltijd) gebruik kunnen gaan maken van flexstuderen.
• Door nieuwe opleidingen van reeds deelnemende instellingen toe te laten tot het experiment leeruitkomsten worden meer flexibele maatwerktrajecten gerealiseerd voor (werkende) volwassen studenten en doen de betreffende instellingen meer ervaring op in het organiseren en realiseren van flexibele opleidingstrajecten.
Waarop kunt u reageren
Op alle onderdelen kan gereageerd worden.
Downloads
- Concept regeling
K-1 tekst
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten