Besluit gelijke kans op doorstroom
Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 28-11-2019 |
---|---|
Einddatum consultatie | 28-12-2019 |
Status | Resultaat gepubliceerd |
Type consultatie | AMvB |
Organisatie | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Keten-ID | 8163 |
Onderwerpen | Voortgezet onderwijs |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Deze AMvB richt zich primair op leerlingen en ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs, en op vmbo-gl/tl-, havo- en vwo-scholen.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
Op basis van het wetsvoorstel Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo zijn scholen verplicht alle gediplomeerde vmbo’ers en havisten toe te laten tot het havo en het vwo, tenzij zij niet voldoen aan de bij deze AMvB vastgestelde doorstroomvoorwaarde van het extra vak. Voor scholen wordt het door deze AMvB dus mogelijk om het extra vak als afwijzingsgrond te hanteren. Leerlingen worden daarmee geconfronteerd en zullen daarmee rekening moeten houden bij het samenstellen van hun vakkenpakket. Het verwachte effect daarvan is dat de stapelroute van vmbo-tl/gl naar het havo en van havo naar vwo soepeler verloopt, omdat door het volgen en afsluiten van een extra vak de verschillen tussen de schoolsoorten beter worden overbrugd. De nieuwe regels over doubleren leiden ertoe dat scholen geen onderscheid mogen maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd vanuit een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo.
Waarop kunt u reageren
De gehele AMvB
Downloads
- Concept regeling
Besluit
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Internetconsultatie IAK