Besluit gelijke kans op doorstroom
Reactie
Naam
|
B.D. Pleiter
|
Plaats
|
TWELLO
|
Datum
|
27 december 2019
|
Vraag1
Wat vindt u van de doorstroomvoorwaarde (extra vak)?
Ik denk dat dit een goede voorwaarde is met het oog op de slagingskansen voor de leerling
Vraag2
Wat vindt u van de regels over doubleren?
Ook mee eens
Vraag3
Heeft u overige opmerkingen?
Wanneer een leerling in de gemengde leerweg het profiel D&P ( bij ons verplicht voor alle leerlingen) ( ze moeten wel in 6 algemeen vormende vakken examen doen, wordt deze gedupeerd door verplicht te kiezen uit de 4 gebonden profielvakken in het geval een leerling geen wiskunde kan. Wanneer een leerling heel talig is en na het vmbo naar 4 Havo wil moet de leerling kiezen voor bi en ec. De leerling wil naar het havo-profiel C&M dan moet de leerling 2 vakken volgen die ze niet kan gebruiken voor het gewenste profiel in de Havo. Dit kan verbeterd worden door de profiel gebonden vakken uit te breiden met de vakken die nodig zijn voor het profiel C&M van 4 H.
Mij is niet helemaal duidelijk wat het beroepsgerichte vak voor betekenis heeft. Ik zie hier juist een hele mooie kans voor een betere doorstroom naar 4H. Ik zal dit duidelijk maken met een voorbeeld.
Bij ons op school heeft elke ll verplicht het profiel D&P. vanaf klas 3Vmbo. De leerlingen doe het CE in klas 3. In klas 4 moeten ze dan nog de 2 keuzedelen doen. Om organisatorische redenen kiezen de lln aan het eind van klas 3 het 1e keuzedeel voor klas 4. Dan beginnen leerlingen ook vaak na te denken over 4H. Wanneer het nu mogelijk zou zijn om ook een keuzedeel voor die lln aan te bieden die doorstroom naar Havo overwegen zou het fantastisch zijn als ze aan het eind van het jaar gewoon een GL-diploma zouden kunnen krijgen en toch ook de nodige voorbereiding op de Havo hebben gehad. Omdat deze mogelijkheid er niet is bieden we de voorbereidingslessen voor de Havo niet aan. Dit lijkt mij niet wenselijk