Besluit gelijke kans op doorstroom
Reactie
Naam
|
G. Speelman
|
Plaats
|
Winschoten
|
Datum
|
3 december 2019
|
Vraag1
Wat vindt u van de doorstroomvoorwaarde (extra vak)?
Noodzakelijk om leerlingen erop voor te bereiden dat ze hun aandacht kunnen verdelen over het aantal vakken en dat zij op niveau zijn wat betreft de vakinhoud. Voor de gl-leerling moet gekeken worden naar de mogelijkheid om met 6 theorie-vakken en een praktijk-vak toch die overstap te kunnen maken en op niveau te kunnen meekomen.
Vraag2
Wat vindt u van de regels over doubleren?
Als je gelijke kansen wil creëren, kun je niet voor verschillende groepen verschillende regels hanteren. Iedere leerling moet de kans hebben zich te verbeteren en een goed LOB-gesprek is hierbij noodzakelijk. De leerling moet in geval van doublure na doorstromen vanuit vmbo-g/t kunnen reflecteren op de keuze van doorstromen en of doubleren dan een voorbode voor het niet halen van het examen in havo5, of dat er ruimte is voor verbetering en er nog een poging gewaagd wordt in havo4 d.m.v. doublure. In dat gesprek moet dan aan bod komen welke weg voor de leerling het meest waardevol gaat zijn; nogmaals havo4 of bijvoorbeeld mbo.
Vraag3
Heeft u overige opmerkingen?
Bij de inrichting van de nieuwe leerweg moet iedere leerling de kans krijgen om daarna door te stromen naar havo. Standaard genoeg vakken zou hierbij bijvoorbeeld helpend zijn.