Besluit gelijke kans op doorstroom

Reactie

Naam Rijnlands Lyceum Oegstgeest (Drs W.E. van der Sar)
Plaats Oegstgeest
Datum 17 december 2019

Vraag1

Wat vindt u van de doorstroomvoorwaarde (extra vak)?
Mijn mening betreft de doorstroom havo-vwo. Ik denk dat het goed is dat er een drempel is om te waarborgen dat de doorstromende leerling inderdaad de capaciteiten voor vwo heeft. Maar een extra vak betekent dat je dat in de 3 de klas al moet besluite. Terwijl havo-“leerlingen nog zo kunnen veranderen. Daarom zou ik willen pleiten voor òf een extra vak, òf een minimum gemiddelde cijfer, bijvoorbeeld 6,5. Het onderwijs in 5 vwo moet dan zo worden ingericht dat er startvakken zijn in 5vwo. Bijvoorbeeld informatica, maatschappijwetenschappen, tekenen, muziek, bedrijfseconomie.

Vraag2

Wat vindt u van de regels over doubleren?
In combinatie met de drempelloze doorstroom zou een leerling die niet de motivatie en/of de capaciteiten heeft voor vwo, toch nog 2 jaar in 5vwo kunnen bivakkeren. Dat trekt een zware wissel op het onderwijs in 5vwo. Daar profiteert niemand van. In combinatie met een drempel van extra vak of minimum cijfer is het billijk om doubleren toe te staan.

Vraag3

Heeft u overige opmerkingen?
Mijn reactie betreft alleen de doorstroom van havo naar vwo. Ik ben vwo-decaan.