Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3093 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Nummerplanwijziging gratis maken van het nummer 113

    Dit wijzigingsbesluit strekt tot wijziging van het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten (hierna: nummerplan) met als doeleinden: (i) het gratis maken van het nummer 113 voor degenen die naar dit nummer bellen, en (ii) het bestemmen van specifieke reeksen nummers bedoeld voor het verwerken van hoge aantallen oproepen in korte tijd (medianummers).

  • Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten

    Voedingssupplementen en kruidenpreparaten moeten veilig te consumeren zijn. Ze mogen geen stoffen bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. In de regeling worden stoffen, waaronder materiaal van planten en schimmels, aangewezen waarvan het gebruik in voedingssupplementen en kruidenpreparaten is verboden of onder voorwaarden is toegestaan. Er zijn reeds stoffen verboden of onder voorwaarden te gebruiken. Deze worden opgenomen in de regeling. Daarnaast worden op basis van wetenschappelijke beoordelingen nieuwe stoffen toegevoegd aan de regeling.

  • Besluit vrij en veilig onderwijs

    Dit besluit stelt aanvullende regels aan hoe scholen en landelijke klachtencommissies moeten voldoen aan de verplichtingen uit het Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Ten eerste worden er regels gesteld aan de manier waarop de resultaten van de leerlingmonitor met de Inspectie van het Onderwijs gedeeld moeten worden. Ten tweede worden er regels gesteld aan de inhoud, de doelgroep en de afnamefrequentie van de personeelsmonitor. Ten derde worden er regels gesteld aan de deskundigheid van de leden van de landelijke klachtencommissies en de manier waarop klachten worden behandeld.

  • Vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden

    Met deze consultatie wordt de vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden runderdrijfmest voorgelegd. Het betreft een wijziging van het Besluit Activiteit Leefomgeving (BAL) en de Omgevingsregeling. Hiermee wordt bovengronds aanwenden, onder voorwaarden, juridisch mogelijk gemaakt. De vrijstellingsregeling geldt voor 2025.  

  • Uitvoeringsbesluit TOI-verordening

    De Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud (hierna: Uitvoeringswet TOI-Verordening) is in werking getreden en beoogt de verspreiding van terroristische online-inhoud tegen te gaan. Ter uitvoering van de Uitvoeringswet TOI-verordening moeten nadere regels worden gesteld. Dit besluit voorziet daarin door nadere regels te geven over de openbaar te maken gegevens bij het openbaar maken van een bestuurlijke boete.

  • Besluit bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal

    Per 1 juli 2024 is de Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal in werking getreden. Daartoe heeft de Autoriteit Online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (hierna: ATKM) bestuursrechtelijke bevoegdheden om op te treden tegen aanbieders van hosting- en communicatiediensten die niet vrijwillig meewerken aan ontoegankelijkmaking van dit materiaal. Ter uitvoering van de wet is het noodzakelijk om nadere regels te stellen over:

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

    • REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
    • Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
    • Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
    • Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
    • Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.

  • Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie voor het mkb

    Er wordt een subsidieregeling in consultatie gebracht om mkb-ondernemers door middel van een eenmalige financiële tegemoetkoming te ondersteunen bij het investeren in arbeidsondersteunende inclusieve technologie (hierna: inclusiviteitstechnologie). Het doel is om werkgevers te stimuleren om personen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen of personen met een arbeidsbeperking die al in dienst zijn beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

    Deze subsidieregeling biedt werkgevers in het mkb de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te doen voor een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van technologieën en advies voor de implementatie ervan.  Een subsidie wordt altijd verleend op basis van cofinanciering. Maximaal 50% kan worden vergoed door middel van deze regeling, de andere 50% worden door de aanvrager van de subsidie zelf ingebracht.