Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2751 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor de ''Ministeriële Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren''. Via deze regeling kunnen gemeenten en provincies tegemoet worden gekomen in de kosten die zij maken bij de totstandkoming, uitvoering en monitoring van een soortenmanagement plan (SMP) en bij het toezicht hierop. 

  • Wet handhaving sociale zekerheid

    Met het voorstel wordt het handhavingsregime in de sociale zekerheid geüniformeerd. Vertrouwen is hierbij het uitgangspunt. Dat betekent dat bij het constateren van een overtreding wordt uitgegaan van een foutje en niet van fraude. Op een overtreding moet vervolgens passend gereageerd kunnen worden. 

  • Wijziging van de Regeling tenuitvoerlegging bestuurlijke boeten en terugvordering onverschuldigde betalingen in verband met de herziening van het invorderingsstelsel

    Met de wijziging van de Regeling wordt het invorderingsbeleid van UWV en de SVB gemoderniseerd, zodat UWV en de SVB meer ruimte hebben om bij het afspreken van betaalregelingen rekening te houden met de individuele situatie van de schuldenaar.

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling bouwwerken 2023

    Het is een wijziging van de Omgevingsregeling voor gebouwen. Er komt een verplichte periodieke beoordeling voor de constructieve veiligheid van grote publieke gebouwen. Ook komt er een verdere onderzoeksplicht voor gebouwen met breedplaatvloeren. Verder wijzigt het inspectieschema voor brandveiligheidsinstallaties.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Wet stelsel kredietregistratie

    Registratie van kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop heeft tot doel om financiële problemen van mensen te voorkomen en om risico’s voor kredietverstrekkers te beperken. Bij kredietregistratie door BKR worden veel gegevens van mensen verwerkt. Het wetsvoorstel maakt van het beheer van het kredietregister een wettelijke taak, maakt het mogelijk om BKR aan te wijzen als uitvoerder van die taak, en zorgt ervoor dat gegevens zorgvuldig worden gebruikt.