Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
Reactie
Naam
|
AJR Labree
|
Plaats
|
Epe
|
Datum
|
27 mei 2021
|
Vraag1
Bereiken wij met de beoogde grondwetswijziging inderdaad dat ons onderwijs meer gaat bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?
Het doel om ieder kind gelijke kansen te geven en persoonsvorming en basiswaarden te bevorderen, daarover zal niet veel verschil van mening bestaan. De vraag is wel of wijziging van de Grondwet de ongelijkheid die door de Onderwijsinspectie en de media wordt opgemerkt wel zal wegnemen of verminderen. De oorzaak van het probleem ligt in mijn beleving in het marktdenken over onderwijs. Zolang onderwijs in beleid en dergelijke benadert wordt als een markt, zullen partijen op die markt zich immers willen onderscheiden door zich te richten op een specifieke groep en een aansprekend profiel voor deze groep in de markt te zetten. De schoolbesturen sturen op resultaat en de Onderwijsinspectie controleert de boeken aan de hand van allerlei protocollen, normen en andere fictieve voorstellingen en modellen.
Het effect van (slecht) beleid moet niet met nieuwe wetgeving worden opgelost: ligt het niet veel meer voor de hand om dit via een andere bestuurscultuur, beleid en met name onderwijsbenadering die daaraan ten grondslag ligt te doen?