Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
Reactie
Naam
|
mr L.T. Florijn
|
Plaats
|
Gouda
|
Datum
|
10 juli 2021
|
Vraag1
Bereiken wij met de beoogde grondwetswijziging inderdaad dat ons onderwijs meer gaat bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?
'Gelijke kansen' is neem ik aan, geen doel op zich. Bedoeling zal wel zijn: goed onderwijs. Ik verwijs dan graag naar blz. 6 van 'de Staat van het Onderwijs 2015-2016': Wat maakt de ene school beter dan de andere? Goede leraren zijn een belangrijke factor. Op scholen waar leerlingen beter presteren zijn de lessen beter en zijn er meer goede leraren. Ook zien we dat de teams er hechter zijn, en dat die samen met een goede schoolleider en goede bestuurder optrekken, vanuit een gedeelde visie en ambitie.'
Die visie en ambitie wordt, dat kan niet anders, mede gevormd door levensbeschouwelijke visies en ambities. Daartegen bestaat ook geen onderwijskundig bezwaar, ook niet als het gaat om de wens tot 'gelijke kansen voor het kind'. Het voorstel lijkt dit te ontkennen en het primaat van de school wil verschuiven naar het kind. Om een lang verhaal kort te maken: Het is onderwijskundig onvoldoende doordacht.
Hinderlijk in het wetsvoorstel is de manier van framing. De teksten over 'gelijke kansen' worden telkenmale gekoppeld aan incidentele gebeurtenissen, waartegen eenvoudig geageerd mag worden, maar de kern van het geschetste probleem niet raken. Dat versluiert het zicht; een meer rationele analyse kan de discussie over het onderwijsbeleid verder brengen en oplossingen dichterbij!