Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
Reactie
Naam
|
Ieder(in) (G Boezaard)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
9 juli 2021
|
Vraag1
Bereiken wij met de beoogde grondwetswijziging inderdaad dat ons onderwijs meer gaat bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?
Reactie Ieder(in)
Ieder(in) is van mening dat de huidige grondwetswijziging niet veel zal bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs. Zolang scholen leerlingen mogen weigeren indien leerlingen en hun ouders de grondslag van de school niet onderschrijven, is een acceptatieplicht van het bevoegd gezag een loze kreet.
Ieder(in) hecht groot belang aan kansengelijkheid en ziet naleving van het VN-Verdrag Handicap en het Kinderrechtenverdrag als weg naar een schoolsystematiek die kansengelijkheid bevordert. In een inclusief onderwijssysteem is ieder kind welkom en kan ieder kind onderwijs volgen in de buurt/wijk waar hij/zij opgroeit. Leerlingen krijgen onderwijs aangeboden dat past bij zijn of haar manier van leren om zich op deze wijze zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het uitgaan van diversiteit binnen de leerlingen populatie noodzaakt een school ook zijn aanpak op een diverse manier te organiseren. De grondslag van een school zal minder doorslaggevend zijn, maar wel de wijze hoe gekeken wordt naar optimale ontwikkelmogelijkheden, cognitief en sociaal. Hierdoor krijgt de burgerschapsvorming een extra impuls die segregatie van sociale klassen doorbreekt.