Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam A Beijeman
Plaats Oldebroek
Datum 2 februari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Lelystad Airport moet open zodat Schiphol z'n hubfunctie kan behouden. Ik lees veel over het milieu en over een onbetrouwbare overheid maar het is een misrekening dat er milieuwinst is als we de Nederlandse luchtvaart op slot zetten en de buitenlandse niet. Veel mensen gaan nu al gemakkelijk naar vliegvelden in omringende landen zoals Weeze, Dusseldorf, en Brussel. Bovendien groeien grote luchthavens als Parijs, Dusseldorf en Frankfurt (512.000 vluchten + 7,7 % !) hard door en nemen graag de werkgelegenheid van ons over. Milieuwinst halen in de luchtvaart bereik je alleen maar door internationale afspraken te maken en niet door 1 land op slot te zetten. Bovendien is er blijkbaar een groot draagvlak in Nederland voor de luchtvaart want er reizen immers 71 miljoen mensen via Schiphol, met nog altijd het grootste deel van de reizigers die Schiphol als begin of eindpunt hebben.
Je zou de overheid ook onbetrouwbaar kunnen noemen door de opening steeds uit te stellen. Jaren geleden zijn de plannen al gemaakt en zowel bedrijfsleven als overheid hebben al veel geïnvesteerd in Lelystad Airport.
Nog een saillant detail, provincie Flevoland en de meeste inwoners zijn voor opening, terwijl je daar toch de meeste overlast verwacht?
Zelf woon ik op de aanvliegroute naar Schiphol en ik heb de testvlucht van Transavia meerdere keren over zien en horen komen, deze maakt niets meer lawaai dan die op de Schipholroute.
Dus Lelystad open voor een gecontroleerde groei op Schiphol om de netwerkfunctie en werkgelegenheid te behouden.