Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
Reactie
Naam
|
Mr. Sandra van der Heiden
|
Plaats
|
Wageningen
|
Datum
|
7 februari 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
De regeling is in strijd met Verordening 1008/2008
Lelystad en Schiphol behoren niet tot dezelfde agglomeratie (art 19 lid 2 onder a juncto artikel 2 onder nummer 22). Zij liggen in verschillende provincies. Er is geen sprake van een ononderbroken bebouwd gebied tussen Lelystad en Schiphol/Amsterdam De afstand Lelystad - Schiphol bedraagt 67 km. De eerste 15 km loopt langs agrarisch gebied (en natuurgebied). Dat gehele stuk is onbebouwd. Ook na Almere (op 20 km van Lelystad) ga je langs natuurgebied om vervolgens, als je over de brug heen bent, uiteindelijk in het meer verstedelijkt gebied van Muiden en Muiderberg te komen. Kortom er is geen sprake van een ononderbroken bebouwd gebied tussen Lelystad en Schiphol danwel tussen Lelystad en Amsterdam. Integendeel. Lelystad is landelijk gelegen met Landbouw en natuur om zich heen.
De luchthaven Lelystad kan niet zonder meer binnen 90 minuten worden bereikt vanaf Schiphol, noch vanuit Amsterdam (artikel 19 lid 2 onder b). Het openbaar vervoer is ontoereikend (zie 9292).
Lelystad airport is niet met een frequent, betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer verbonden met Schiphol noch met Amsterdam (artikel 19 lid 2 onder c). Zie wederom 9292.
Ook commercieel gezien is het vliegen van Lelystad Airport voor vliegmaatschappijen niet aantrekkelijk en wel omdat er vanaf Lelystad Airport gedurende lange tijd lager dan normaal gevlogen moet worden om niet te interveniëren met het vliegverkeer vanuit Schiphol. Dat kost meer kerosine en “omvliegen”, hetgeen extra geld kost. Kortom het vliegen vanaf Lelystad is commercieel niet aantrekkelijk.
De in de VVR geschetste “prioriteitenregeling” gevolgd door een lijst met bestemmingen waarop vanaf Schiphol gevlogen mag worden (om aldus aldaar voor transfers te zorgen) is in strijd met beginsel dat er geen discriminatie van bestemmingen mag zijn, zoals artikel 19 lid 1 onder 2 aangeeft.
Kortom: de voorgestelde VVR is in strijd met de richtlijn van de Europese Unie.