Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam drs M.M. van der Sluis
Plaats Hattem
Datum 6 februari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Beste mensen,

Het herziene concept AMvB Verkeersverdelingsregel is onaanvaardbaar.

1. Opeens worden de spelregels veranderd.
De functie van LelystadAirport is altijd geweest: als overloop luchthaven voor Schiphol en uitsluitend dat. En daar stapt u nu opeens totaal vanaf. Het niet uitsluiten van autonome groei, dat weet u zelf ook zal veel autonome groei opleveren, er is altijd wel een goodkoopte luchtvaartmaatschappij die de beschikbare ruimte "vol wil vliegen" .

2. De economische gevolgen van autonome groei komen niet ten goede aan de Nederlandse staat. Sterker het zal ten koste gaan, de verdiensten zullen liggen in de vakantie oorden waar de mensen heen worden gescheept. Het tekort aan personeel zal worden aangetrokken uit oost-Europese landen. Voor Nederland levert dit uitsluitend een veel grotere belasting van de infrastructuur en grote overlast voor de inwoners. Kortom geen welvaart en geen welzijn!

3. Op één partij na stemden alle coalitiepartijen vóór de motie om geen autonome groei en geen vracht toe te laten op Lelystad Airport.
Met dit voorstel minacht u de wens van de kamer.

4. Laat het alstublieft los!
Als de basis voor dit plan niet goed was, dan ligt daar de fout, niet bij de minister die een slecht plan niet uit wil voeren.

De basis is géén autonome groei en géén vracht.

M. van der Sluis

ps er is ook geen goede uitwerking mogelijk qua vliegroutes.
In 2009 kwam de Luchtverkeersleiding met het advies: Lelystad is geen goede plek, het is te dicht bij Schiphol. Waarom wordt er niet geluisterd naar het advies van de experts? Is de politiek en het belangrijker dan de kennis?