Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam Aardehuis (ing M. Burema)
Plaats Olst
Datum 20 januari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Bij deze geef ik u mijn kritische visie ivm de consultatie Amvb Verkeersverdeling. De hele gang van zaken en procedures rond het starten en bouwen van Lelystad Airport is ongezien langs burgers en bewoners gemanoeuvreerd tot het moment in 2017 waarop de intenties van de regering meer openbaar werden. Toen zijn de gevolgen door een paar intelligente inwoners/professionals daarna de media is opgepakt. Er is sindsdien veel en terecht geprotesteerd tegen de laagvliegroutes, er zijn verduidelijkte zienswijzen aangeleverd, er is op fouten in procedures, teksten en constructies gewezen. Dan nog neemt u zich voor om dit hele project door te laten gaan. Waarom?
Lelystad Airport krijgt wat mij betreft geen enkele functie, hoogstens voor een luchtvaartmuseum. Laagvliegen boven grote delen van Nederland is onverantwoord en onacceptabel om meerdere redenen:
Het vliegverkeer moet verminderen omwille van terugdringen van CO2 uitstoot. Ik was betrokken bij bijeenkomsten van het NPBO in Zwolle afgelopen zomer. Daaruit bleek dat deze brede groep van inwoners voor vermindering van uitstoot van CO2 pleit. Een verslag daarvan met duidelijk advies voeg ik bij in de bijlage.
Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens ter wereld wordt over zo’n lange afstand laag gevlogen. Het gaat ten koste van Natura2000-gebieden en van stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het natuurbeleid.Tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan; Zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 inwoners Laagvliegen tast de toeristische sector in op de Veluwe en in Gelderland aan. De economie van de Veluwe en Gelderland is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Het tast deze kernwaarden ernstig aan; De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s als gevolg van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; Nut en noodzaak van de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond; Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden. Achteraf schade compenseren zal een onevenredige hoge prijs vragen, zie voorbeeld van bevingschade in Groningen. De laagvliegroutes waren ten tijde van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Gelderland en andere Nederlanders geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Ook als deze internetconsultatie leidt tot aanpassing van de routes, moet er inspraak komen. Verder hoor ik graag hoe aanbevelingen van de klimaatconsultaties door NPBO meegenomen worden in uw afwegingen.

Bijlage