Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam A.M. Branderhorst
Plaats Arnhem
Datum 17 januari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Beste mevrouw Van Veldhoven,

Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie over de Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de bijbehorende detailkaarten.

Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld, terwijl het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim pas in 2017 werd afgerond. Toen pas werd duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft te maken met de gestelde randvoorwaarden in het ontwerpproces en met de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim. Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is onverantwoord en onacceptabel om meerdere redenen.

Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes luidt dan ook: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en de start van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.

Dit zijn mijn bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens ter wereld wordt over zo’n lange afstand laag gevlogen.
2. Laagvliegen gaat ten koste van Natura2000-gebieden en van stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het beleid van de provincie Gelderland;
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan;
4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen;
5. Laagvliegen tast de toeristische sector in op de Veluwe en in Gelderland aan. De economie van de Veluwe en Gelderland is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen tast deze kernwaarden ernstig aan;
6. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s als gevolg van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
7. Nut en noodzaak van de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond;
8. Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden.

Dit is mijn bezwaar tegen de besluitvorming:
9. De laagvliegroutes waren ten tijde van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Gelderland en andere Nederlanders geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen. Ik verzoek u dringend om hen die kans alsnog te geven. Ook als deze internetconsultatie leidt tot aanpassing van de routes, moet er inspraak komen.

Dank voor uw aandacht.

Met vriendelijke groet,
A.M. Branderhorst