Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam M. de Groot
Plaats Baarn
Datum 17 januari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
De minister geeft aan de volgende maatregelen te nemen in de toekomst:
a. Langetermijnvisie luchtvaart (Luchtvaartnota 2020-2050).
b. Veiligheidsmaatregelen (o.a. implementatie van aanbevelingen van de OVV).
c. Luchtruimmaatregelen (o.a. luchtruimherziening).
d. Operationele maatregelen (o.a. efficiënter gebruik van start- en landingsbanen).
e. Hinderbeperkende maatregelen (o.a. door geluidswinst voor de helft te doen toekomen aan de omgeving).
f. Duurzaamheidsmaatregelen (o.a. via tarieven, heffingen en subsidies).
g. Selectiviteitsmaatregelen (o.a. via een verkeersverdelingsregel).
De minister geeft aan de vorenvermelde maatregelen te nemen in de toekomst. Op dit moment heeft geen van de bewoners betrouwbare informatie over de geluidsoverlast volgens de EU-CNOSSOS methode. De minister dient eerst de MER-rapportages te herzien voor Schiphol en Lelystad (max. 2 dB afwijkend van de werkelijkheid). Daarna de werkelijke overlast te betrekken in een nieuw besluit, vervolgens de veiligheid te verbeteren met de herziening van het luchtruim en pas dan Lelystad te openen. Toelichting: Geluidsoverlast is jarenlang ge-exporteerd naar omliggende gebieden die niet worden gecontroleerd (schending 2002/49). Herziening luchtruim is noodzakelijk want waar blijven de landende vliegtuigen die nu de route vanaf lelystad, almere naar schiphol/rotterdam vliegen? Gaan die alsnog meer overlast geven in omliggende gebieden en waar blijven de wachtenden?
Veiligheid is in het geding want de vliegroutes van Schiphol en Lelystad liggen te dicht bij elkaar (Gooimeerroute TMA 4 exit point Eemnes) en het luchtruim voor militair gebruik is noodzakelijk.
Voorstel: eerst c, b, a implementeren en tegelijkertijd d,e,f activeren; pas daarna g uitvoeren. Zo wordt voldaan aan alle internationale vereisten.

Bijlage