Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
Reactie
Naam
|
Airport Coordination Netherlands (H.M. Vreeburg)
|
Plaats
|
Schiphol
|
Datum
|
6 februari 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Met belangstelling heeft ACNL kennis genomen van het herzien concept van de AMvB Verkeersverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol en Lelystad Airport (VVR).
Belangrijke wijziging voor ACNL ten opzichte van de eerdere versie, is dat Lelystad Airport zal worden aangewezen als gecoördineerde luchthaven als bedoeld in de slotverordening. In lijn met de eerdere versie is dat ACNL daarnaast enkele taken zal krijgen ter uitvoering van de VVR.
Voor ACNL betekent dit dat in de komende maanden diverse werkprocessen zullen moeten worden ingericht om de taken voor zowel uitvoering Slotverordening als de VVR tijdig en efficiënt te kunnen uitvoeren. ACNL vervolgt graag het overleg met het Ministerie ten aanzien van onder meer:
• de praktische uitwerking van het “oormerken en volgen” van slots die op Schiphol beschikbaar komen door verplaatsing van vluchten naar Lelystad;
• de mogelijkheden om historische slots op Schiphol over te dragen aan een andere luchtvaartmaatschappij;
• de kaders voor het alloceren van slots op Lelystad;
• de benodigde middelen voor het uitvoeren van de taken op grond van de Slotverordening en met name op grond van de Verkeersverdelingsregel.
Ik ga ervan uit dat het mogelijk is tijdig afspraken te maken over de genoemde (en eventuele andere) aandachtspunten om slotcoördinatie op Lelystad Airport en uitvoering van de VVR mogelijk te maken vanaf seizoen zomer 2020. Dit betekent dat – gezien het proces van slotcoördinatie en de daarbij geldende internationale regels - begin september a.s. de processen grotendeels “in place” zullen moeten zijn.
Ik acht dit – met de huidige inzichten - mogelijk, maar teken daarbij aan dat dit een grote inspanning van ACNL zal vragen.