Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
Reactie
Naam
|
P.V. Zonneveld
|
Plaats
|
Dronten
|
Datum
|
1 februari 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Hoewel ik in beginsel voorstander van de uitbreiding van vliegveld Lelystad tot commerciële luchthaven ben vind ik wel dat hierbij geluidsoverlast voor de omwonenden zo veel mogelijk moet worden voorkomen. Daarom wil ik een aantal voorstellen doen:
- Lelystad Airport mag alleen toegankelijk zijn voor de nieuwste generatie vliegtuigen (Boeing 737MAX en Airbus A320NEO) die aanzienlijk minder lawaai produceren dan de oudere generaties vliegtuigen.
- Laagvliegen moet zo veel mogelijk voorkomen worden, de aanvlieg- en vertrekroutes moeten zodanig worden ingericht dat de toestellen zo kort mogelijk in de vanaf de grond hoorbare hoogten verkeren.
Met deze twee voorwaarden kan Lelystad een van de stilste en zuinigste luchthavens van Europa worden waar andere luchthavens een voorbeeld aan kunnen nemen.